tisdag 24 mars 2020

Dagarna går ....
(K a n   man tänka sig!)


Fint väder även idag, men kyligt i vinden.
Städar tvättstugan och känner mig så nöjd efteråt. I det här huset kan man hitta ungefär femhundra batterier och man vet aldrig om dom är uttjänta eller nya.

I pv:s byxfickor .., i hans jacka ., på hans skrivbord .., på pianot .., ja, man skulle kunna tro att här finns en outsinlig källa av just batterier.
Alltså ska jag skaffa en liten box med lock och tydligt skriva utanpå: "Begagnade batterier".
Enkelt att åtgärda. Ska göra det i morgon.


Och vid elvasnåret kom friherrinnan på besök.
Kaffe ute i solskenet.
Efteråt skulle hon till Getinge (1 mil kanske härifrån) och undrade om jag ville göra henne sällskap.
Det ville jag.
Hade mattinköp hos Getinge Mattcenter i åtanke .., vi svängde förbi där och jag köpte två mindre mattor till sängkammaren, men får återlämna dem i morgon .., nej, det blev inte bra.
Och vi tittade in på Coop; den enda livsmedelsbutiken i Getinge.
Billig blandfärs, sa friherrinnan, men se .., den var slut.


Kom hem till ännu mera sol.
Dammsög .., ordnade med pelargoniorna .., gick på promenad med Harry och slog mig sist av allt ned mot västersidan, tillsammans med hund och katt och en drös småfåglar vilka flög av och an och förmodligen hoppades att jag skulle fylla på med mera frön (jag fyller på var morgon), men någon måtta får det vara. En säck på tjugo kilo skulle kunna gå åt på nolltid, men nu får dom allt börja hälsa på hos andra med frön .., jag blir ju ruinerad!

Pilfinkarna är mest aggresiva och puttar bort blåmesar och talgoxar, men sitter jag i närheten, då vågar sig pilfinkarna inte fram.
Friherrinnan berättade att hon igår eller idag upptäckt tofsvipan!
Själv läste jag på Timehop (instagram) att i fjol den här dagen såg jag sädesärlan för första gången den våren.


Och häromdagen såg jag strandskator .., denna härliga fågel!
Underbart!
Foto: Andreas Trepte och bilden från Wikipedia.


Så här såg det ut när jag satt ute.
Harry väntade på husse .., Sigge spanade på småfåglar.Senare anslöt han och försökte - i brist på fåglar - fånga flugor.
Och Harry har nu lärt sig att sitta på den lilla svansstump som finns kvar.
Kroppspråket är annorlunda ., han är mycket försiktigare, men viftar i alla fall på stumpen.

På familjechatten berättar äldsta dottern att hon ikväll/i natt gör sitt första nattpass med coronapatienter .., iförd full skyddsutrustning. Sonja känner sig aningen bättre, men någon annan har drabbats av lunginflammation. Vi beslutar att inte åka upp till dotter, måg och barnbarn till påsk. ¨

Och min syster i Australien vittnar om att allt nu är nedstängt och ålderstigna goda vänner har isolerat sig "uppe i bergen, i en stuga". Själv roar hon sig med att ordna i trädgården och på biblioteket har hon lånat mängder med böcker. Hon har en enda släkting i Australien och det är den nygifte sonen. Nu blir det inget besök av honom och hans Shae i påsk, det är samma sak där som här.


Och jag tittar på nyhetsprogram och tycker att Christoffer Wendicks är så suveränt bra i sin rapportering från Italien. Tack! vill jag säga.
(Jag tycker för övrigt att han rapporterar bra var han än är).

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Tips.
Skaffa batteriladdare och laddningsbara (OBS!) laddningsbara batterier. Finns i alla storlekar och för de flesta användningsområden.
Vi har inte köpt ett enda nytt batteri på två år nu. Däremot utökat laddkapacitet. Billigt och miljövänligt.

Så'de'så. 😇

Elisabet. sa...

Bert Bodin: det borde ju denne miljömedvetne man känna till. Ska fråga varför det inte praktiseras?

annannan sa...

Fina bilder!

Hej på er från oss i social isolering i vackert vårväder!