måndag 8 juni 2020

Ny vecka .., ny giv. 


Vilken oerhörd ynnest att vara pensionär när det är fint väder!
Att inte bry sig i SMHI:s prognoser, nej, blir det fint så blir det och annars så kommer det förstås bättre dagar.
Inte behöver jag titta på schemat och inte behöver jag prestera.
Inte betygsättas - om än inte i bokstäver -.
Allt sånt är förbi, åtminstone yrkesmässigt.

Så vad jag gör man då?
Jo, man matar fyra små ekorrar (man fyller på frön, alltså) och fåglarna och upptäcker två, feta sniglar i pallkragen (rip i sniglar) .., vattnar i växthuset .., och man går på ovanligt långa promenader och det är alldeles för varmt och tungan hänger på Harry.


Vid tvåtiden kanske, tar jag cykeln och susar iväg till Skallkroken och stranden.
Pv kommer lite senare.
Här går jag .., precis här längs stigen och jag småpratar med korna och lägger ut handduken bara just nedanför där korna är.
Längre bort i viken, till höger i bilden, där ligger friherrinnan och solar.
Eller sitter.


Här ligger jag.
Och så blir det två dopp och senare .,. ett dopp där båten är, fast utanför själva båthamnen.
Stackars pv står framåtböjd i sittbrunnen och försöker reda ut vad som egentligen har hänt. Han är  s t r a t e g i s k  och det är inte jag.
"I värsta fall, ja, men kolla upp om där inte finns nån mekaniker på båtar!" säger jag.
Pv säger ingenting.
Nej, det tänker han  i n t e  göra, det märker jag tydligt.

På väg till cyklarna blir det tre stopp.
Först ser jag två unga flickor som nu snart har sommarlov efter första gymnasieåret.
Dom sitter vid vindskyddet och jag frågar om dom har det bra?
Jo, det har dom, säger dom smajlande.
Och så blir det surr om sommarjobb (ja, det har dom!) och allmänna planer för inför sommaren.
Grusade planer.
Inställda resor till Grekland, till Santorini och Kreta.


Foto: Fjorton års äktenskap ska firas.

Lite längre bort, i nästa vindskydd, sitter två bekanta ansikten - kunder från affären -.
Kanske i vår ålder, kanske yngre?
På bordet framför dem står två champagneglas med jordgubbar i (plus dryck) och det visar sig att dom firar sin bröllopsdag, fjorton år som gifta.
Vigsel i Svenska Kyrkan i Köpenhamn och dit brukar dom åka varje år sedan bröllopet, men nu, när coronan breder sig ut, då får det firas på hemmaplan.
Dom tycks lyckliga.


Sist av allt slår vi följe med Bengt - även han kund i affären -.
Han har varit ute och seglat och fått sig en stor makrill som ligger i en gul hink och Bengt berättar om motorkrångel med  s i n  båt, kanske för att trösta oss, att allt kan gå bra i slutänden. Tur det.

Ja, ja.
Nu är det kväller.
Debatt i Agenda där det pratas i munnen på varandra och där, i studion, befinner sig gårdagens hjälte Murphy Alex, 40 år, som med sån pondus och sånt lugn stoppade några huliganer (ja, det är det ord jag använder) från att slå sönder butiksfönster i Göteborg.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Från korrekturläsaren:

Agenda sänds söndagar.
Det program bloggaren avser var Sverige möter.

Med vänlig hälsning
Fäjk njos-avdelningen, Luleå.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ,-)
Det är då tur att du finns!

Anonym sa...

Den här pensionären har varit till stugan och klippt gräs, oljat in altangolvet och planterat lite i krukor och rabatter. Och så tog jag ett dopp. Härliga 20 grader vid strandkanten och ca femtio meter ut. Sen blev det allt kallare och efter ca 200 m, på doppdjupet, var det 11 grader. Så det blev bara ett snabbdopp och så vandring tillbaka mot land. Skönt att det blir varmare i vattnet då! Ja, jag brukar ha termometer med mig. Ser fram emot när temperaturen närmar sig 20 även där man doppar sig och ev simmar omkring. Nu tar det lite tid att värma upp knäskålarna efteråt! ellem