lördag 21 november 2020

Lördagförmiddag ...


Och regn och rusk. Rusk betyder friska vindar. 
Eventuella planer på att putsa fönsterna, ja, dom skrinlades tämligen omgående .., det lär bli ännu värre idag. Stugföreningen - eller om det är vägföreningen - har arbetsdag just idag och pv gav sig iväg vid tiotiden och det brukar ta kanske två timmar. 

Bilden är från gårdagens besök inne i Halmstad.
Först sjukhuset där pv hos audionomen fick prova ut en hörapparat, allt medan jag satt på en bänk ute i solskenet och njöt av att se fler än fem människor! Vilken glädje! 
Många äldre passerade på väg till taxi eller till en parkerad bil .., jag lyssnade till små glimtar av samtal .., ett ung par med en nyfödd gick till sin bil (jag förstod att det hänt nyligen och sa grattis när dom passerade ., jo, nytillskottet var endast två dagar gammal!) och jag konstaterade att ganska många bar munskydd. 

Därefter in till centrum, i akt och mening att hitta en halsduk och passande fingervantar. 
Tack och lov har Åhléns inte lagt ner sin butik ännu (jag älskar Åhléns!) och jo, jag hittade snabbt vad jag sökte och så gick vi över torget, jag stannade till och fångade tomheten på reklampelaren .., nästan ingenting var aktuellt .., det var mest häftklammer och rester av tidigare affischer. 


Ja, nu blir det lite i o-ordning, men det må vara. 
Den här vilande fontänen, den är belägen vid ena gaveln av sjukhuset och oj, vad den måste vara fin när vattnet är igång. 
Först färgen och så den räfflade keramiken och inte minst strukturen på plattorna .., det är ju precis så det ser ut när man dyker och ser havsbottnen, i alla fall där det är någorlunda grunt. 


Fångade ett vackert brunnslock och när man står där framåtböjd och försöker få till det, tittar alltid förbipasserande så förvånat. 


Och nu på morgonen kommer just ett brunnslock seglande genom rymden. 
Det har färdats från Trellerborg (förmodar jag) och landar med en duns i min inkorg. 
Tack Hedgrenskan! Mera sånt! 


Och för övrigt?
Jo, på familjechatten får vi de allra mest ljuvliga bilder av världens lyckligaste AP som nu - efter att ha haft ett sto på prov  - till sist ändå valde att köpa sig en häst som heter Tristan. Aldrig ser hon så lycklig ut som när hon står intill en häst. Helst sin egen. 
Och hästtjejer i olika åldrar verkar vara ett släkte som gläds med varandra när något nytillskott anlänt .., man blir rent varm i hjärtat! 

Nu mot dammsugaren bakåt marsch (för den är på övervåningen). 

(Ps. Annat som ska ske idag: vi ska svänga förbi friherrinnan och uppvakta henne på sjuttioårsdagen! Hurra, hurra för dig, Lena!)


6 kommentarer:

Monet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Det var omöjligt att stå ute i ovädret, så vi satt vid ett bord ett par meter från friherrinnan. Sen hemåt.

Monet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Monet: jag såg inte din hälsning innan vi åkte, men nu är det gjort. Hon hälsar och tackar!

WalkaboutSweden sa...

Bara ä l s k a r den blå(aktiga) fontänen.
Så fin, så fin!

Barbro D