lördag 14 augusti 2021

Sent påhitt ...


Hela eftermiddagen går till - just ingenting -. 
Middag förstås och knåpandet med DN-krysset som jag tycker är hopplöst idag. Senare ska det kännas annorlunda, men det vet jag inte då 

Vid halvniotiden frågar jag pv om han vill haka på och ta ett kvällsdopp?
Nej, det vill han inte - bada alltså - det blåser ju förfärligt ute och nej, men följa med kan han göra, ja, så kan vi tanka efteråt. 
Så vi åker iväg. 
Framme i hamnen kan vi konstatera att alla tio ställplatser är uthyrda. 


Det är nästan fullt i hamnen och jag har aldrig sett så många stora båtar som i sommar. 
Gladast blir jag ändå av den här lilla båten. Så vacker. 


Och på många av båtarna ligger SUP-brädor, ja, ganska trångt blir det och det är solceller på var och varannan båt (även vår) och olika lösningar för att på ett någorlunda smidigt sätt ta sig ombord. 


Här går jag i och jag har termometern med mig; den visar på nitton grader i vattnet, men det känns betydligt varmare. En ejder simmar lite längre ut. Och jag känner mig pånyttfödd.

När vi kör hemåt ser vi en räv komma lullande på ängen och med nånting i munnen och en svartvit katt lever farligt vid en utfart .., såå lätt att den blir överkörd .., och solen har gått ned och väl hemma sjunger Lars Winnerbäck för mig medan jag skriver. 
Pv, han pinnar på med korsordet. 
"Har folk som gräver efter skatter, åtta bokstäver?"
Svaret är ekorotel. 
"Fångar vågor, sju bokstäver?" 
Jaha, parabol. 

Nu plötsligt faller poletter ner ... även hos mig. 
Visst är det underligt .., att bara man gör nånting annat, så löser det sig! 
(Med korsord, alltså). 


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Apropå korsord; jag lägger undan det några timmar. När jag sedan tar fram det ser jag flera lösningar som självklara.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: jo, så gör vi också. Och så löser vi av varandra, det fungerar ofta så bra.