onsdag 24 november 2021

Michael Ancher och Oscar Björck ....

I en kommentar i ett tidigare inlägg, nämner Bloggblad en tavla som gjorde sånt intryck på henne .., ja, det var i ett konstprogram i SVT och det var inte många minuter långt. 

Jag tror att det är den här målningen hon menade och den gjorde ett lika stort intryck på mig. Dels såg jag den i programmet, men sedan - precis som Bloggblad - på konstmuseet i Skagen. 

Titta på ljuset på mannens byxor ..., och hela stämningen .., med den drunknade mannen som ligger på bordet! 

Konstnären visade sig vara Michael Ancher. Och om den tavlan kan man läsa här.

 
En svensk konstnär som tillbringade mycken tid i Skagen, var Oscar Björck. 
Här kan man läsa om såväl målningen som om denne herr Björck. 
(Född 15/1, samma datum som jag själv, men inte samma år - 1860).

Den här tavlan stod jag också framför i detta underbara Skagens museum (sååå sevärt!) och bara häpnade över hur verklighetstrogen den kändes! 

2 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Ofattbart! Ljuset & skuggorna. . .

Elisabet. sa...

Walkaboutsweden: visst är det! Och så fantastiskt att få se dem i stort format! På muséet kunde man ladda ner en app och så fanns där ett nummer intill varje tavla och när man klickade in sig på numret, fick man fakta om tavlan. Så himla finurligt!