tisdag 22 februari 2022

Märta ....


Ägnade en del av gårdagskvällen åt att läsa spridda avsnitt från boken som handlar om Märta Måås-Fjetterström och hennes liv och inte minst vägen till världsberömd textildesigner. 
(Tycker så mycket om bokens omslag och sättet/typsnittet med enbart versaler och ändå blir det inte skrikigt). 

På baksidan kan man läsa följande: "Abedissan kallades hon av somliga. Andra sade att hon hörde till tidens stora fröknar. Märkeskvinna, sade en tredje. Säkert är att textilkonstnären Märta Måås-Fjetterström ritade mattor som fortfarande 80 år efter hennes död säljs för sexsiffriga belopp på världens auktionshus".


Och ååå, nog skulle jag gärna ha en sån vacker matta på golvet, det vill säga, om jag inte hade så mycket annat som virrar bort blicken. Och vilket enormt arbete med alla detaljer och olika färger! 


Lite mer fakta om mattan som bär namnet "Rågen". 


Väveriet i Båstad finns fortfarande kvar och dit hoppas jag verkligen få göra ett besök någon gång. Vilka konstverk!! 

Den här mattan - designad av Barbro Nilsson som kom att ta över ateljén - går under namnet "Rödingen" och vill man beställa just en sådan, så är kvadratmeterpriset 130 075:- .

Här kan man ta en titt på vilket pris mattorna betingat hos Bukowskis.

För egen del får jag nog se till att hålla mig till Getinge Mattcenter eller Rusta, ja, när det blir dags att inhandla en ny matta.

Inga kommentarer: