lördag 4 juni 2022

    Pingstafton 2022 .... 


... tittar Ecke och Britt upp och hälsar på. Jag mötte Britt när jag beundrade deras rhododendron (enorma buskage mot bäcken till!) och jodå, dom kunde tänka sig att komma,  "men vi har nyss druckit kaffe och fikat, så det blir bara vatten!" sa Britt. 

Så säger hon alltid, eller i alla fall ofta. 
Alltså ställde jag fram en tillbringare med vatten, men gjorde även kaffe, några smörgåshalvor med skinka och paprika och pv värmde upp tre gifflar och så satte vi oss ute i solskenet, nära eken. 
Om jag säger som så .., så gick allt åt. 

Ecke har haft problem med sin mobiltelefon och allra mest Siri-funktionen, men det fixade pv, å, sicken lättnad! 

"Siri, vad är det för vind idag ..?" undrade Ecke. 

Tre sekundmeter, fick vi till svar.

"Siri, läs upp mina meddelanden!" fortsatte han.

Och Siri läste upp det ena efter det tredje.


Den rara Britt säger inte så mycket. 
Dels hör hon dåligt (och glömmer ofta hörapparaterna), men det är liksom Ecke som har ordet. Nu ska herrskapet Bengtsson tillbringa tiden fram till den tredje juli i sommarhuset.

"Det är ganska kyligt inomhus ännu, man får bylta på sig rejält .." förklarar Britt. 


När vi slagit oss ner vid trädgårdsbordet berättar jag för Ecke hur det ser ut runt omkring oss.

"Nu förstår du .., i rabatten blommar nävor (blå och rosa), plus små förgätmigej och penséer (dom senare är alla mörkblå) och bakom dig, där är liljorna på väg att slå ut, liksom schersminen, för att inte tala om klematisen som är som en buske och kommer att blomma i vitt! Jag har planterat mängder med luktärter och hoppas att det blir lika fint som i fjol .., och längst bort fullkomligt väller det ut av nån slags näva och vallmons knoppar liknar håriga bollar (egentligen liknar varje boll en pung) och humlen har växt och är säkerligen en och en halv meter hög, om inte högre?" säger jag. 


Vallmon på gång ....


Jaha, då vet han hur här ser ut.


Efteråt, när Bengtssons gått hem, målar pv blomlådan av trä (såg hur Gunnar i Vaplan gjort så fint på sin balkong), men trots att jag var  b e r g s ä k e r  på vilken grön nyans jag ville ha, ja, när vi stod inne i färgaffären i Falkenberg, så blev det inte helt rätt. Den förra blomlådan - vid ytterdörren - är grön, men det är för mycket blått i den nyansen och den känns iskall. 
Den här är varmare, men blev lite för ljus. 
Nåja, med humle som slingrar sig runt omkring, så kanske ändå ..?

Och så blommar hundkäxen! S o m  jag älskar dem!


På trappan ut mot gatan till - i Ystad - hade jag ofta stora sjok av hundkäx, då, när den tiden var inne. 
Det var det uppenbarligen inte när den här bilden togs. Den stora pelargonen längst uppe på bilden, den stals bara några dagar innan jag flyttade norrut, till landet Halland. 
Kanske var det någon som tyckte att det blev för mycket packning .., bäst att befria henne lite?

Ja, ungefär så har den här dagen varit, so far. 
Ett besök hos Ugglarps Grönt hanns också med och där inhandlades en olivolja från Portugal som var sååå god att doppa bröd i ..., plus lite annat. Småtomater för 135:-/kilot fick vara, även om jag var sugen.

Och i Australien har min syster, efter sju veckor på sjukhus, nu skurat golv och renbäddat hemma hos sig själv. 
Det tar sig.

2 kommentarer:

mossfolk sa...

Så härligt med goda grannar som kan titta förbi på spontanfika!
Och så fint ni får det med alla blommor! Det är verkligen en härlig tid nu.

Elisabet. sa...

mossfolk: det bästa av allt! Tycker så mycket om spontana besök, ja, nu bjöd jag ju in dem, men det händer ofta att dom kommer hit alldeles spontant och det är så skönt!