fredag 20 januari 2023

 Dagens fönster, veckans quiz och språktestet ...

Fönstret ritades en gång i världen av Thomas dotter Hilda och jag bara älskar den här bilden! 

Det säger förstås en hel del om min egen ytterst stereotypa hjärna, att jag nog aldrig hade ritat in vägen som går upp mot kullen, men se, det gjorde hon. 

Och så var det vecka 3:s nutidsquiz. 

Idag 8 rätt av 10. Fel på metallen och på vikten. Eftersom pv garanterat kan metallen, lär han slå mig och får nog full pott idag. 

På DN:s språktest var det 11 rätt av 12, fel på fråga 7. Samma resultat för pv, men vet inte vilken fråga han svarade fel på. 

För övrigt? 

Det tycks bli en gråmulen dag. Här ska kokas palt (friherrinnan ska göra debut som paltäterska), då vi i morgon ska köra till Skåne och gratulera min systerdotter som fyllde år i onsdags. Hon har önskat sig just palt. (Och nej, vi sade aldrig pitepalt hemma, man gjorde palt, helt enkelt).

Det är  e v i g h e t e r  sedan jag gjorde denna delikatess, men den kunskapen torde väl ändå sitta i ryggmärgen - förhoppningsvis -?

18 kommentarer:

Babsan sa...

9 rätt blev lite paff.Frågan om fetma hos barn kunde jag inte

Kristina sa...

Hildas fönster är underbart. Vad blev det se'n? Nå'n konstnärlig verksamhet? Länge se'n jag kokade palt, men nu väcktes tanken...

Elisabet. sa...

Babsan: Grattis! Den frågan kunde inte jag heller och kunde aldrig i min vildaste fantasi drömma om det rätta svaret!

Elisabet. sa...

Kristina: Hilda har arbetat som kulturskribent på Hallandsposten, gick en skrivarlinje, men är nu tandsköterska och tycks trivas bra med sitt val.

Turtlan sa...

8 av 10 här. Slarvade till svaret om maffian. Det visste jag ju. Sen angående fetma. Fel där också.
Jag har för bråttom.

Anonym sa...

Det är verkligen en underbar teckning! / Annannan

Elisabet. sa...

Turtlan: det är mitt dilemma också, men inte numera. Sååå många gånger jag har gjort bort mig och svarat fel, av JUST den anledningen: att jag haft för bråttom. Nu kan jag i alla fall inte skylla på detta ,-).

Elisabet. sa...

Annannan: ja, visst är den! Och jag blir så glad av den!

Rexxie sa...

Samma för mig på fråga 7 på språktestet!

Rexxie sa...

...och 8 på nutidsfrågorna. Fel på författaren vilket grämer mig, och på överviktsfrågan (gissade för lite).

bettan sa...

Hildas teckning är bedårande fin. Härligt den finns och gläjer så många av oss.❤

bettan sa...

glädjer

Anonym sa...

Rexxie: Kunde aldrig drömma om att det var så hög procent! / Elisabet

Anonym sa...

Bettan: så roligt att så många tycker om den! /Ey

Gunnel sa...

8 rätt och fel på metallen och svenska övervikten. Förvånad att så många är överviktiga. Blir också sugen på palt.

Anonym sa...

Gunnel: likadant som för mig. /Elisabet

Bert Bodin sa...

9 av 10 och 11 av 12. Så blev det idag.

Anonym sa...

Grattis Bert! /Elisabet