söndag 22 januari 2023

Söndagkväll ...

Så blev det en kort-sväng till Skåne, från lördag till söndag. Jo, det får väl ändå anses vara en kort sväng.

Och alltid denna glädje när vi kör söderut. Vid Landskrona sa vi unisont att det ser nästan ut att vara vår. 

Kom fram till min syster vid ettiden, efter lite fördröjning på Ica i Hörby. 

Jag hade köpt fyra varor och vi struntade i långa köerna och tänkte att vi scannar själva våra varor och betalar vid utgången. 

Problemet var att jag hade köpt en kanelbulle/kanelsnäcka till Nathalie, men se, den hittade vi inte på dataskärmen, ja, rent omöjligt var det. 

Till sist, efter otaliga försök, sa jag till pv att "tryck på wienerbröd,  dom kostar lika mycket eller någon krona mera, men så blir det i alla fall betalt någon gång!" Då uppenbarade sig en kassörska och jag förklarade det hela, att kanelbullen inte gick att hitta bland menyerna. 

"Men det är ju ingen kanelbulle, den går in under kakor!" sa den unga kvinnan. 

"Kakor ...?!" sa jag häpet. 

Jo, så var det. 

När vi sedan kom ut på parkeringen, frågade jag en äldre dam vad hon kallade skapelsen som jag hade i min påse? Kanelbulle eller kaka? 

"Ja, jag säger nog kaka ..", svarade hon leende. 

Aj då. Men nu vet vi det.


Hade med mig sjutton paltar till Skåne, vilka vi skulle inmundiga till middag. Fyra blev kvar. Pv åt fläskpannkaka. 

Å, det var verkligen gott! Och vi pratade om när vi senast åt denna delikatess - ingen kom ihåg året - annat än att det var många år sedan.

Därefter infann sig den välkända bieffekten: paltkoma! 

Vi tittade på Stjärnorna på slottet och det var som vanligt (mycket bekymmer från barndomen) och jag insåg att ens egen uppväxt varit så otroligt skyddad från mobbing och annat elände. 

Eller såg vi det inte?

Jag minns klassens slagskämpe Dan som rök ihop med den jämnårige unge mannen från Mörttjärn; han som hette Åke Lindgren och hade svarta kläder. 

Dom två pojkarna var som ungtuppar som inte kunde passera varandra och jag var så vansinnigt rädd när dom började slåss. Och de övriga pojkarna stod i en ring intill .., påhejande den dom nu höll på. Det tänkte jag på, allt medan Jon Henrik vittnade om den ena hemskheten efter den andra. 

Medan vi tittade på tv, satt dalmatinern Samba mest hela tiden intill pv. Helst i hans knä, eller i alla fall nära-nära-nära. Hon är nio år och är så mjuk och fin och försiktig och Harry och Samba blir som galna av glädje när dom ses! Och vips, så springer Harry in i hallen och hämtar en pipleksak (men ingen piper längre) och så rusar dom ut på tomten och jagar varandra.

Sov dåligt natten mot idag - som alltid borta -. Lyssnade mitt i natten till ett program som handlade om Vinterbad och effekten av dylika. Att detta - iskalla bad - skulle vara farligt för människor med hjärt/kärlsjukdomar var inte belagt, men försiktig kan man ju alltid vara. 

Här en länk till programmet. 

Efteråt kände jag mig glad. 



Sist av allt - det var idag det - ett besök hos minstingarna sju mil bort från Västerstad. 

En superenergisk 3-åring hade gömt  sig under täcket när vi kom och SOM vi låtsades leta efter honom ..., det var spännande det! 

Och lillebror - snart halvåret - kände
inte igen oss, men det dröjde inte länge förrän han smajlade som vanligt. 

Se detta är tycks vara en lugn och stillsam liten krabat, väldigt förnöjsam med tillvaron. 

Och nu hemma.  Tolv grader varmt i huset när vi öppnade dörren . Det blev brått att elda i såväl vedpanna som kamin, men nu är här varmt och skönt. Som bäst!

8 kommentarer:

Gunnel sa...

Det Jon-Henrik fick utstå var fruktansvärt. Men han har blivit en unik människa med sin stillsamma framtoning. Hoppas hans plågoandar såg och skämdes.

Turtlan sa...

Ja så tänkte jag också. Att de som gjort allt detta, såg de programmet? Kanske inte men några som kände de gjorde det säkert!
Tänk så mycket grymt folk kan göra bara för att man är annorlunda på något vis. Vad är det som gör att man gör så?

Skåne är behändigt med så sina ofta korta avstånd.
Dalmatinern är verkligen en stilig och vacker hund!

Hoppas ni fått upp värmen nu! Här har vi - 7 c ute men varmt och skönt inomhus. Fjärrvärme 😀

Elisabet. sa...

Gunnel: ja, jag säger som du: måtte skammens rodnad infinna sig!! / Elisabet

Elisabet. sa...

Turtlan: inte är det underligt att ungdomar som varit med om sådan mobbing kan få självmordstankar! Fy, så hemskt!
Och ja, nu är det skönt i huset. Det var såååå rått när vi kom hem! /Elisabet

Tony sa...

Det är inte bara är vackert söder om Hallandsåsen, vi skall kalla bulle för kaka också.

Jag tänker på att stora artister och skådespelare ofta har något som de "drabbats" av som yngre, ofta är det stor blyghet, kanske upplevt utanförskap, mobbing. På scenen får de vara någon annan och kanske har de nytta av sina tråkigheter från för på scen.

Elisabet. sa...

Tony: låter inte alls otroligt, rent av begripligt!

Anonym sa...

Tack för intressant bloggtips-ska lyssna ikväll! Fanns fler intressanta program i serien, bla det senaste om hur man återhämtar sig på jobbet.

Elisabet. sa...

Anonym: ja, det vimlar av intressanta program på play, tycker jag.