torsdag 26 januari 2023

Dagens fönster ...


.... fångades längs Johanssonrundan, det var någon gång i höstas. 

Nu är lekstugan försvunnen och jag minns med glädje min egen lilla lekstuga som stod längst ut på tomten, just framför slänten ner mot sjön. 

S o m  jag lekte där! Så många gånger som jag i en gulemaljerad liten stekgryta lagade mat av aspens hängen eller annat som jag hittade i slänten .., och bjöd pappa och mamma på middag! 




Här är aspens hängen. Perfekta som små spaghettifigurer och dom låg i drivor i backen! 

Den som illustrerat bilden hette Carl Axel Magnus Lindman och levde mellan 1856 - 1928, han blev alltså sjuttiotvå år och visar sig vara född i Halmstad, men vid åtta års ålder flyttade han, tillsammans med sin mor och syster (pappan gick bort tidigt) till Växjö.

Se där, lite tankeflykt igen, men alltid lär man sig nånting.

Här kan man läsa mera om denne Carl Lindman.

Inga kommentarer: