torsdag 26 januari 2023

I dag kommer Sonja hem ...


Det var när vi förra helgen var i Skåne, som vi fick veta att Sonja hamnat på sjukhus. 

Sonja har i många, många år haft problem med sin sköldkörtel - hon har  giftstruma - och nu blev det akut, då hon fick svårt att andas. 

Hon tog färdtjänst till akuten och övertalades av en läkare att låta dem operera henne och så blev det - samma dag -. 

Det var inte så att det var vad hon önskade. 

"Nej, jag frågade honom .., om det vore din mamma och i min ålder, skulle du rekommendera operation ..?" sa Sonja. 

Jo, det hade han gjort. 

Nu är hennes bröstkorg uppskuren/klippt och man har "rensat" upp det som lagt sig över luftstrupen - detta är alltså Sonjas egen version -. 

Igår var det vårdplanering, idag hemkomst. I maj fyller Sonja nittio och i morgon ska jag åka dit med några middagar att lägga i frysen. 

4 kommentarer:

Tony sa...

Jag tänker hur länge skall man åtgärda och hur länge tar det för kroppen att återhämta sig när man är 90 år. Kanske var det så Sonja tänkte.

Bert Bodin sa...

Var har du hittat sländan?

Elisabet. sa...

Tony: ja, säkerligen. Men å andra sidan hade hon nog inget val .., hon har haft det knepigt med andningen i många år och nu blev det ju ännu värre. Hon är i alla fall inte alls lika andfådd nu, men väldigt trött, förstås.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: den låg - halvdöd - på en stenmur i Cornwall. Stukad. Den fick symbolisera Sonjas öde. (Jag stod länge och höll sländan i min hand ., tänkte att det nog inte var långt kvar.)