måndag 6 februari 2023

Filmstudions val av film för ikväll ...

"När lilla Samay för första gången får följa med sin far på bio blir han alldeles förtrollad. Med ens vet han vad han ska ägna sitt liv åt! 

Mot sin konservative fars vilja (som tagit med pojken enbart för att det var en religiös film!) reser Samay i hemlighet till den slitna biografen i stan även nästa dag, och denna gång visas en desto roligare äventyrsfilm. 

Han har inga pengar, men när den snälla biomaskinisten känner den ljuvliga doften från mammas lunchlåda så föreslår han ett byte. Mat mot film. 

Detta blir början på en vänskap med färg, ljud, ljus, äventyr, fantasi och skratt som får Samay att skissa upp stora och, ska det visa sig, farliga drömmar...".

Det påminner ju lite om filmen Cinema Paradiso och eftersom jag fortfarande har sån hosta, får det bli till att streama filmen hemifrån. Den finns bland annat på SF Anytime.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den filmen har jag sett! Men var och när kommer jag inte ihåg. Kanske Svt el www.myfrenchfilmfestival.com...?
/ Carin
Jag tyckte om den 👍
/ Carin

Elisabet. sa...

Carin: Kul! Jag ska nog titta på den nu, efter att ha inmundigat god laxmacka och kaffe till nån slags lunch.