tisdag 14 februari 2023

      Dagens fönster och lite till ....

Börjar med "lite till".  

Lyssnade som vanligt till P1-prat på morgonen och där var ett reportage från Hallsberg, om ett slags nytt arbetssätt inom polisen - det gällde svart arbetskraft och annat -, det skulle nu inledas i alla fall. Nu var det inte själva innehållet i sig som fascinerade mig, utan mer hur bra reportern var! 

Tydlig .., han lät som en gammaldags reporter och då menar jag i positiv bemärkelse! Har nu ägnat säkert en kvart åt att skrolla igenom morgonens sändning för att - om möjligt - hitta reporterns namn. Nu vet jag: han heter Jens Tisbo. Himla bra var han!

Här ett annat sorts inslag med denne reporter. Och här ett annat. 

Humor verkar han ha i alla fall. 

Så till dagens fönster. Det visades på bloggen den 12:e februari 2012 och det var Eva i Tyresö som skickat bilden och så här skrev hon: 

"En vän till mig har målat detta fönster.
Han heter Axel Sjöstedt och bor i Uppsala.
Han målade det vid tidpunkten för murens fall och skriver så här:

"Bilden som är ständigt aktuell bygger på gardinen i fönstret – en detalj som kan gå upp som ner. Passar vi oss inte kan gardinen gå ner, när som helst.
Och den kan lika gärna gå ner, var än friheten försvinner i öst som i väst.
Ibland behöver man dra ner gardinen för att skydda sig.
Fönstret har alltid varit en frihetssymbol för mig. 

Hälsningar Axel".

Än en gång: tack du rara Eva! Och krya på dig!

Inga kommentarer: