tisdag 30 maj 2023

Populus tremula .... 

Jo, så var det .., att vi var i total avsaknad av kastanj, ek, bok, lönn och inte ett enda fruktträd hade jag sett hemma i Malå. 

Men asp, hade vi gott om. 

Dom växte nere i slänten mot sjön ..., och jag tyckte mycket om dem. 

Idag när jag hade tittat över hos grannfrun Birgitta, upptäckte jag en kanske tonårig asp nere vid vägen ., inklämd mellan idegran och murgröna. 

Tänk, så vackra blad. 

Så oerhört enkla, men så fina. 

På engelska heter asp "aspen" och tremula på latin har väl med darrningen att göra. 

"Att darra som ett asplöv, lyder ordspråket. Och det är sant att aspens löv darrar vid minsta vindpust. Det beror på att skaften är tillplattade och mycket långa i förhållande till bladstorleken. Darrningen förhindrar skadeinsekter att få fäste på bladen." Så står det att läsa när jag googlar på asp. 

Att den tillhör poppelsläktet kan man kanske räkna ut av rubriken. På tyska heter asp "espe".

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Aspar får också de vackraste höstfärgerna.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, det också! (Om man nu inte har lönn …). / Elisabet

Rexxie sa...

Var hittar du att den heter aspis på engelska? Den heter väl "aspen" och inget annat?!

Elisabet. sa...

Rexxie: förmodligen på någon översättningssida ,-)

Elisabet. sa...

Rexxie igen: nej, det var på samma sida som jag hittade informationen om asp. Det var t.om uttal på engelska och jag sa till pv att det ju lät lite ovanligt med aspis.