onsdag 31 maj 2023

Till Lidl ..

... åker vi inte  alltför ofta, kanske varannan månad och då är det egentligen bara hundgodis vi köper. 


Så här  - bilden - ser det ut och det var friherrinnan som brukade ha detta hemma hos sig - kanske till daghunden Bessi - och så brukade Harry få någon pinne eller två och SOM han tycker om dem!  

Jag brukar dela 1 pinne i sex delar och gömma dem på tomten och så får Harry leta och oj, vad han blir ivrig!

Idag bad jag pv att köpa hem mer av detta och han kom hem med en förpackning! EN! 

"Ja, men du sa inte hur många ..?" protesterade han. 

Ibland är det som att man till män måste ha en exakt detaljerad inköpslista. 

Nåja, vi får väl se till att ha något fler ärende in till Halmstad.


När vi förra helgen besökte sonen med familj i Skåne, upptäckte jag en Wettextrasa som inte var av denna världen! Glöm tunna exemplar från Ica eller Hemköp .., det här var wettextrasornas Rolls Royce!


Så här ser dom ut och  dom är tjocka och suger upp nånting så otroligt!

Inköpt på Lidl. 

Då blir det alltså två inköp och jag ska med nöje nu torka diskhon eller  köksbordet .., allt med denna trasa! 

Halleluja!

10 kommentarer:

Monet sa...

Det är säkert så att det finns bättre trasor än Wettex. Men då ska man inte jämföra med just det varumärket. Wettex är Wettex och jag råkar faktiskt veta det i detalj. MIn första pojkvän, då när jag bodde i Norrköping i skiftet mellan 1950- och 60-tal, var son till uppfinnaren av just den här produkten och det visste man ju inte riktigt då hur världskänt detta skulle bli. Mannen bakom Wettexduken hette Curt Lindquist, min fina”farbror Kurre” som jag trodde då skulle bli min svärfar. Ödet ville annorlunda men varje gång jag håller en wettexduk i handen finns han med mig i tanken. Går att googla på för mera fakta - en intressant svensk uppfinning som så många andra!

Anonym sa...

Men vilken tur att vi fick reda på allt detta. Inte för att jag förstår ett dugg vad/hur du menar, men ändå!
Tack!
Hedgrenskan

Anonym sa...

Haha, jag gick genast in på Lidl men den trasan fann jag inte. Däremot Wettex som såg bra ut och fler i paketet än brukligt till bra pris. Maken sa genast att såna föredrog han framför några tjocka som får för mycket jox i sig, jaja, han får välja/ en annan Monica

Elisabet. sa...

Monet: ja, det blev tokigt att jämföra med just Wettex , men så blev det. Den är iaf magnifik! Att Wettextrasan är en svensk uppfinning, det visste jag. Himla bra uppfinning. Och väldig bra vidareutveckling av densamma. / Elisabet

Elisabet. sa...

Monica: jag tycker att vissa såna som jag kallar Wettex rakt av, är så tunna, men den här .., oj, den var rent behaglig att använda. Hur den är i långa loppet, ja, det återstår att se. Återkommer. /Elisabet

Anonym sa...

Vad intressant, finns en bok t o m, "Käraste disktrasa". Maken visste den var svensk men inte allt bakom i denna historia, nu vet vi, tack för det. Ska hålla oss till den😄/en annan Monica

Anonym sa...

Vet inte riktigt vad som var obegripligt med min kommentar? Att Wettex är en svensk uppfinning, att uppfinnaren hette Curt Lindquist och bodde i Norrköping?Hans son var min första pojkvän och jag var mycket i deras familj. Det var hans fru, ”tant Maggie” som kom på namnet - förkortning av Wet Textile - Wettex. /Monet

Babsan sa...

Wettex är bästa disktrasan dessutom komposterbara.Men ska testa den fr Lidl tror den finns på ÖoB med

Elisabet. sa...

Babsan: Den är på g r ä n s e n till för tjock för min högra och skruttiga hand, men oj, vilken uppsugningsförmåga. Pv hade spillt vatten på golvet och jag behövde bara dra en gång, så var det torrt där under!

Elisabet. sa...

Ps. Kan i alla fall säga vilken disktrasa jag tycker är i särklass sämst: Det är dom här lövtunna i blått eller rosa som säljs i som en kantig pappförpackning! Ofta fanns såna i personalrummet där jag arbetade och jag tyckte aldrig att dessa trasor sög upp som dom skulle. Ds.