måndag 23 september 2024

Så var det då dags ....


Måndagmorgon
Pv är för trött för att göra mig sällskap till hamnen, i akt och mening att se hummerfiskarna ge sig av med sina båtar. 

Klockan är lite över halv sju när jag kommer fram och då råder febril verksamhet bland männen i hamnen, men i de tio husbilarna är det fortfarande mörkt och tyst. Fyra tyska, en från Schweiz och övriga svenskregistrerade. 

Det är +14 ute och blåser bara lite lagom. 


Och i båtar sitter eller står män (såg jag någon kvinna .., ja, kanske en!) och gör sig redo att ge sig av. 


Fiskmåsar gastar och skriker, måhända förvånade över vad som pågår i hamnen .., och på bilden flyger två skarvar iväg.

Baddräkten har jag lämnat hemma, då jag har svårt att se om där är några brännmaneter i vattnet. 


Och några vinkar glatt och jag blir så glad! Så där håller det på .., båt efter båt, större och mindre, tuffar iväg ut ur hamnen. Om det blir alltför blåsigt, pratas det om att vittja eller rent av ta hem tinorna redan i morgonkväll, då det resten av veckan mest väntas oväder. 


Det blir som en liten motorväg av båtar. Och så många förhoppningar som nog finns hos männen. Vem ska ha hittat bästa fångsplatsen ...?


Undrar just hur långt ut till havs fiskarna går?  


Bestämmer mig för att åka hemåt. Upptäcker ännu en tuva med blommande harklöver och så det där kungsljuset uppe på piren. 

I Särdal har korna, vilka låg i grupp och gonade sig när jag åkte förbi en timme tidigare - vaknat - och samma sak med fåren i Särdal. 
Lite längre fram upptäcker jag en mindre skock med till synes nyklippta får, alla är på benen och äter frukost.

Vid busshållsplatsen i Steninge står några barn och väntar på skolskjutsen .., och jag ser en mamma med barnvagn gå med raska steg - kanske på väg till förskolan -?

Och så förstås de som är ute och rastar sina hundar .., och två cyklister ser jag, måhända på väg till sina arbeten.
Tänker för tusende gången på hur lyckligt lottad man själv är, som pensionär. Detta att själv få styra sin dag.

Kommer hem .., fixar frukost .., pv ansluter, men tycks ännu trött. Han hade, precis som jag själv, vaknat vid 5-tiden och lyssnat till Vetenskapsradion som idag handlade om varför fel bakterier får underlivet att dofta/lukta fisk. 

På programmet idag .., ett besök på biblioteket i Harplinge, bilen ska dammsugas och ett lass ved ska hämtas hem från bygget en bit härifrån. Själv hoppas jag att semesterbilderna kommer med posten. RX-lim ska inhandlas och ett album med vita ark/blad.

Ungefär så.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fint och spännande att du åkte iväg för att titta på när hummerfiskarna lade ut! Själv har jag också en tidig morgon som jag ser fram emot om tio dagar. Det är något speciellt med att vara ledig när andra jobbar, brukar vara i den rollen när jag åker till Skåne - som nu senast till exempel. / annannan