onsdag 26 november 2008

Insikter och insikter ...

Idag har jag äntligen tagit ned mina vita linnegardiner för välbehövlig tvätt.

I fem och ett halvt år har dom suttit uppe.

Femochetthalvtår.

Tänk tanken.

Aldrig tvättade.
- sorry, inget luktsalt ! -

Nix.

Och ni ska veta att jag har genomgått en ettårig husmodersutbildning med bra slutbetyg.

Jaså, det tror ni inte på?

Ja, men å andra sidan är det länge sedan.

Väldigt länge sedan.

Måhända var jag inte närvarande vid håll-ditt-hem-rent-lektionen ...?

13 kommentarer:

Evas blogg sa...

Lika bra att ha dem hängande uppe, de bara krymper när man tvättar dem (jag vet).

Elisabet. sa...

eva: dom var grå ..nej, jag kan bara inte ha dem uppe och jag räknar nog med att dom krymper. Men kemtvätt .., krymper dom då också?

S o F sa...

Skönt att höra att man inte är ensam om att ha gardiner upp länge.
Jag kör en annan metod, har dem uppe lääänge (förutom bytet till Advent varje år) och sen köper jag nya. Så i princip tvättar jag a l d r i g några gardiner.

Sån är jag.

Ha det gott!

Evas blogg sa...

Min mamma har lika gardiner som mig, hon tvättade sina för hand och de krympte inte ett dugg. Jag körde mina på 40 grader och de blev bra nog mkt kortare än innan tvätt.

Elisabet. sa...

s o f: ja, det kanske är dags att bilda ännu en förening ..-=

VSATG - vi som aldrig tvättar gardiner!

Eva: det blev nätan finare utan gardiner .., jag hade inga från början heller .. men det blir nog kalt när solljuset blir starkt igen till våren ...

Christina sa...

Jag tvättar också med minst 5 års intervaller.
Det är ok att tvätta, det är det där med strykningen som är så motbjudande :-(

Mian sa...

Ha! - jag är överkvalificerad för att vara med i klubben jag också. Sovrumsgardinerna har jag tvättat 2 ggr på 11 år.
I vardagsrummet har jag träpersienner så där slipper jag problemet helt...

Elisabet. sa...

christina: oj, är vi så många ... och du ----
mian ... det ser jag ju genast, att du kan få bli Ordförande!

Moster Mjölgumpa sa...

Brukar du snyta dig i gardinerna eller torka dina flottiga händer på dem? Om inte, låt dem hänga kvar.

En gång snöt jag mig i min mormors "jåsa" gardiner, då tror jag att hon bytte.

Elisabet. sa...

moster mjölgumpa: haha .., nej, men jag hade ju fru och fru Undulat som tyckte att det var en bra toalett .., åtminstone insidan av ena gardinen ..-)

Anonym sa...

Jag ansluter mig också till inte-tvätta-gardiner-klubben.

Inför Frankrikeflytten lämnades dock samtliga gardiner till kemtvätt (till hutlösa priser). Jag har en proffs-vävande 83-årig mamma som väver de vackraste gardiner, klart de skulle med till södern.

Nu hänger de där, rena och fina. Fortfarande i garderoben. För inga mått stämmer för varken linne- eller sidengardiner - franska fönster liknar inte svenska.

De får hänga. Vi har köpt nya. Franska. Och det känns också jättebra!

Elisabet. sa...

Ja, jag garderar mig mentalt med att gardinerna kommer att krympa, men då tar jag dem till pensionatet där jag ska få ett Eget Rum att göra vad jag vill med och där blir dom nog jättefina ..-))

Anonym sa...

Vad är väl 5 år? En i övrigt fisförnäm bekant erkände att hon varken bytt eller tvättat sina gardiner på 15 år. Vissa saker är bara mindre viktiga.