onsdag 24 december 2008

Efteråt ...


Punschverandan där ute på landet ..
Bilden är från i våras, är det väl bäst att jag säger.

Hos störstasyster får man vara bara sig själv.

Utan minsta skam i kroppen kan man, medan hon stökar i köket, ligga raklång på hennes sköna hörnsoffa och där ligger man och pratar med systerdottern som sitter med benen i kors och har högklackade skor och tjusig svart klänning med spets nertill och man undrar om vi har en enda gemensam gen bland våra arsvanlag, men åååå, vad jag tycker om henne!

Vi pratar om året som har varit och om mormor och systerdottern blir alldeles blankögd och torkar tårar från kinden.

I alla rum har Den Högklackade pyntat så fint .., i en stor skål trängs röda julgransbollar och bland dessa bollar en ljusslinga .., och en annan ljusslinga är virad runt det vita trappräcket och på rumsbordet ligger den gröna julduken som min storasyster har broderat och som fanns hos mamma och pappa då det begav sig.

Överallt syns apår av det som har varit.

På väggen i vardagsrummet hänger en vepa som når från golv till tak - mörkblå botten, fransar nertill och hela tygstycket översköljt med blommor i milda rosa och blå nyanser - det är mina systrars mamma som har gjort alltsammans, ja, innan hon dog, bara 33 år ung .., och på matbordet står mammas röda Reijmyreglas som är såååå underbart vackra, - runda i formen och med som en rund kula som man håller i ... -, ja, det är som att ta ett skutt tillbaka till sin barndom.

Det doftar julmust i rummet.

Vid halvniotiden sätter jag mig i hyrbilen och kör hemåt.

Alldeles mörkt ute är det .., och medan julmusiken flödar från cd-spelaren tänker jag på alla vildsvin som finns i skogen utanför Sjöbo och jag ser hästar som står och sover i en hage och sen .., vattentornen i Ystad .., dagen till ära belysta med rött sken .., och jag tar en omväg genom stan och ser människor skymta bakom regndroppiga fönsterrutor och jag fylls av den där "komma-hem-glädjen" och jag tänker att sexton år i sydöstra Skåne ..., och jag känner verkligen att detta är hemma.

Så är det.

2 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Oj vilka gröna gräsmattor..!
Härligt :_)

Elisabet. sa...

gunnar: haha .. men bilden är från i våras!