torsdag 25 december 2008

Nobelpris ...



Om det funnes ett nobelpris för konsten att göra sevärda dokumentärer, då borde filmaren Nina Hedenius få ett sådant.

Av en händelse råkar jag hamna rakt in i det här programmet när jag kommer hem från arbetet och jag fylls av en sådan otrolig glädje och tacksamhet över att det finns människor som tycker att en bondes liv faktiskt är något att bevara för eftervärlden.

Här föds små kalvar och killingar .., här sover bonden själv på kökssoffan med hunden på magen .., ja, det är så underbara bilder så det är inte sant!

Det var samma Nina Hedenius som gjorde filmen "Gubben i stugan".

Upplägget är likadant här .., ingen speaker .., ingen musik .., bara naturen som den är.

Går programmet i repris, så missa det inte!!!


Lite senare: när jag såg det här programmet blev jag så totalt uppfylld av glädje och jag ville att alla som jag känner också skulle titta och förundras!

Så jag ringde till Emma och sa ..."åååå, Emma .., det är ett jättebra program på tv .., det är en massa djur och sånt .., åååå, du skulle se det!", men hon satt just då vid datorn och jag sa att ..."ja, men vi kan kolla det på webben senare."

Sen tänkte jag på yngsta dottern och att jag önskade att hon med skulle titta.

"Fast nää, hon tycker nog bara att jag är fånig ...?" tänkte jag och ringde aldrig.

Men det gjorde jag nu, för att tacka för julklapparna.

Och så berättar jag om programmet och jag hinner inte säga mer än några ord, så utbrister hon: "ja, men åååå, visst var det helt otroligt!! man blev ju bara så l y c k l i g och g l a d och tänk vilken tur att det finns människor som bevarar det sättet att leva på och såg du ...?"

Sååå lite känner man sina barn.

Och såååå glad blir man när man får dela glädjen till något.

5 kommentarer:

qi sa...

Hamnade i samma program. Det var som att vrida tillbaka till min tid på Gunnebo. Ljuden, djuren, de olika årstiderna, växtligheten, närvaron och det där l-å-n-g-s-a-m-m-a som gjorde mig så gott.

Längtar tillbaka dit...

Elisabet. sa...

qi: ja, men visst var det helt ljuvligt!!

Mian sa...

Fasicken också, jag såg bara den sista halvtimman. Inte fins det någon datum angiven för repris heller? Måste maila SVT och fråga.
Underbara klipp (bl.a. där mannen vilar i sidläge på kökssoffan och en av hundarna ligger "bakom/mellan knä och rumpa" på honom).

Mian sa...

...finns...

(korrigerar småtrött Mari)

Elisabet. sa...

mian: men du kan ju se hela programmet på webben, har man bredband är det ju inga problem.

Jag ska själv maila och höra om man kan köpa den här filmen på nåt vis?

Det kan man med Nina H:s andra film, Gubben i stugan.