onsdag 3 december 2008

Från Gerd i Norsjö ...


Sommaren -08.
Vi blir bjudna på grillmiddag hos Gerd och Kjell som har hämtat en liten lurvtuss till hund i Småland och nu bor dom på Ystads Camping och vi har aldrig träffats tidigare och ändå har man det. Det är så det känns ibland.
Jag tar två bilder av Gerd; en där hon står med något slapp hållning och en där hon sträcker på sig och då börjar jag gapskratta .., det är den här bilden.
"Vilka härliga bröst du har!" säger jag och skyndar mig fram med herr Canon.


Det var detta som kom i min inkorg alldeles nyss.

Norrländsk dödsannons

Det bar sig inte bättre än att Alfred från Malåträsk hade avlidit och
lämnat sin fru Alma.

Som brukligt så ska det annonseras i lokaltidningen, så Alma ringer
annonsavdelningen för att meddela det inträffade.

Följande samtal utspelar sig:

Alma: ä re annonsavdelninga?

Tidningens annonsmedarbetare: Jo, det stämmer.

Alma: - N' Alfre´ e dö.


Medarbetaren: - Eeh .., jaha… och nu vill ni sätta in en dödsannons förstår jag.

Alma:- Tschou (visslande inandning = norrländska för "ja").

Medarbetaren: - Och vad vill ni att det ska stå i annonsen då?


Alma: - N' Alfre´ ä dö.

Medarbetaren: - Jahaa, hmm… och vad vill du att vi ska skriva mer i annonsen?

Alma: - Inge mejr, för he vål se dyrt om je skriv na mejr. He ä int lönnt å lägg ut nå i onödan.

Tidningens medarbetare funderar en stund och kommer fram till att det nog blir svårt att övertala denna dam att skriva något mera i annonsen, så efter övervägande säger han till Alma:

- Du får tre ord till gratis. Vi bjuder på dem.

Alma funderar några sekunder och säger sedan:


-
Ja, i så fall se vill je att hä ska stå: Skoter till salu!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar.
Säkert hade ´n Alma lite smålandsblod en bit bak i släktleden.
PV, ursmålänning

Anonym sa...

Den var herlig......

-B-

Elisabet. sa...

pv: det heter inte ´n Alma, det heter á Alma.

´n:et är bara i maskulinum, hälsar den icke-akademiska kassörskan Nilsson ..-)

-bente-: ,-)
Krya på dig!

Anonym sa...

Jajaja, bara klanka på min dåliga språkhantering. Maskulinum hit o neutrum dit, sånt begriper ju int jag. Men det var en bra historia o säkert had a´Alma småländskt påbrå.
PV

Tuvstarr sa...

Haha, bara härligt!
Och så praktiskt hon tänker! :-)

Christina sa...

Inte bara småländskt, utan även västgötskt påbrå måste hon ha haft, den goda á Alma. Praktisk, jordnära och ekonomisk.

Bloggblad sa...

Underbar historia, fick mig att gnägga - fast tyst för att inte väcka den man som sover...

Jag inser att du varit ledig idag... ;) (Jag har mitt kvar!!! + fest i morgon kväll!)

Det Mörka Hotet sa...

Lovely! :-)

Vonkis sa...

*skrattar så jag viker mig*

Hjortron sa...

Tack snälla för den härliga historien! Jag försökte läsa på "västerbottniska" - långt från mitt arjeplogsmål ... KRYA PÅ DIG!

Elisabet. sa...

alla ni som har skrivit efter pv: ja, visst är den härlig! Och vonkis, jaså, du är från Artjeplok ...., då blir det nog ungefär samma sak ändå!