torsdag 4 december 2008

Tycke och smak ...



Det här är konst som jag tycker så oändligt mycket om.

Inte nu detta att kvinnan har hukat sig för att kissa, men det här enkla och naturliga ..., ååå, jag blir alldeles varm när jag ser bilden och dessutom, i vanliga fall, är det ju nästan alltid män som står staty och spretar med sina handskbeklädda fingrar åt något håll, för att Visa Riktningen i ett eller annat krig.

Jag tror mig minnas att den kissande kvinnan finns att beskåda i trakten av Kristianstad och är det nån som vet lite mera, så hojta gärna!

(Fotograf Nilsson visste ..., den finns här! Konstnär är Ann-Sofie Sidén. Tack Ola! Mer information finns här.)

En intressant intervju (handlar om prostitution) med konstnären finns här.
Annika Bryn, det här något för dig!

(Klicka här får ni se nåt genialiskt .., en karta med nummer över alla statyer i Kristianstad och så klickar man bara sig fram, så får man se resp. staty/skulptur och veta vem som är konstnär och lite mer än så också ...!)



Den här också .., - skådespelerskan Margareta Krook - utanför Dramaten!

Lika enkel .., och titta hur suveränt konstnären (Marie-Louise Ekman) har fångat kroppshållningen!

//Sussie kommenterar här och jag klickar på hennes sida.
Det tycker jag att ni också ska göra.


Växjö. Marianne Lindberg De Geers två kvinnor.

Monet i Sydfrankrike skriver så här.

Monet har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Tycke och smak ...":

"Och vet du! Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är så att statyn av Margaretha Krook också är uppvärmd så att när man tar på henne så är hon varm!!
Det finns också en annan kvinnoskulptur av en konstnär vars namn jag glömt (kan vara Marianne de Geer). Tror den heter "ser på mig själv" och är en kvinna i naturlig storlek, helt avmagrad och nästan anorektiskt. Står mittemot samma kvinna, nu kraftigt överviktig med tjock mage och hängande bröst. Också i naturlig storlek. Helt fascinerande den också!"

Jag skrev själv om dom här två kvinnorna .., det var här det.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om Ann-Sofie Sidens kvinna, överhuvudtaget är utomhuskonst trevligt, enkelt för alla att beskåda.
Kartan över Kristianstads statyer, vilken fiffig ide!

Evas blogg sa...

Vilka härliga skulpturer!!

Anonym sa...

skulpturparken i wanås! jag har varit där några gånger så den kissande kvinnan känner jag igen :)
http://www.wanas.se/park/index.htm

Elisabet. sa...

sussi och eva: ja, helt underbar är den!

hilda: men inte jag .,. dit ska jag ta mig till sommaren!

Anonym sa...

Och vet du! Rätta mig om jag har fel men jag tror att det är så att statyn av Margaretha Krook också är uppvärmd så att när man tar på henne så är hon varm!!
Det finns också en annan kvinnoskulptur av en konstnär vars namn jag glömt (kan vara Marianne de Geer). Tror den heter "ser på mig själv" och är en kvinna i naturlig storlek, helt avmagrad och nästan anorektiskt. Står mittemot samma kvinna, nu kraftigt överviktig med tjock mage och hängande bröst. Också i naturlig storlek. Helt fascinerande den också!

Moster Mjölgumpa sa...

Kissande damen har jag beskådat i Vanåsparken som är väl värd ett besök.
Min favoritstaty i Kristianstad har nummer 22 på kartan. Den är så fiffigt placerad i verkligheten.

Elisabet. sa...

monet: nej, jag tror att det är så, att hon är varm! Och dom två du pratar om, finns i Växjö .., vid biblioteket, tror jag.
Jag tror att jag har bilder av dem på min förra blogg .., ska genast kolla .., jag var sååå fascinerad av dem!

moster mjölgumpa: ska bums kolla ..-)

Det Mörka Hotet sa...

Jo, visst är det så: Krooks mage är varm - även på vintern!

Anonym sa...

Kissande damen är härlig!!¨
Jag tror att den anorektiska flickan ser sej själv i spegeln och ser en mycket fylligare ( i hennes ögon tjock) kvinna. Kram

Elisabet. sa...

dmh: det ska jag också kolla när vi åker upp till sthlm efter jul! Känna på hennes mage ..-)

maria i oslo: jo, så är det! Hon ser sig själv som kopiöst fet!