måndag 15 juni 2009

En dag kvar ...


Englund är tillbaka nu över sommaren.
Det var han som skrev så många skyltar.
Som den här.


... och tack och lov för det .., för nu har köplusten slagit till hos såväl stamkunderna som alla turister från när och fjärran.

Vi har haft mängder av tyskar .., en hel del danskar och så "upplänningarna" förstås, som skåningarna säger.

En glad man stod och väntade på sin tur och han loooooog så varmt och jag tänkte att det kanske var nån som jag borde känna.

När det så var hans tur, tog han till orda.

"Och får man fråga vars du är ifrån ..?" sa han och jag svarade att ..."ja, förmodligen nånstans i närheten av dig ..." och då fick jag veta att den glade mannen har bott i Skellefteå ..., och Malå, jovisst, det kände han till hur bra som helst.

Det har varit vansinnigt mycket att göra för oss alla idag .., det har krånglat med datorn och Helene blev dagens hjältinna som till slut löste problemet med att få en burk matjessill att kosta 1 krona om kunden hade handlat för 100:- .., det bara strulade från början!

Medan T har varit och ännu är barnledig, har Helene varit den som haft hand om själva arbetet i butiken och ååå, som hon har vuxit i den rollen!

Och hon är duktig och vågar ta tag i saker.

Och ju mera säker hon har blivit i sin roll som ledare, ju inutimjukare har hon blivit.

Till en början hade vi några riktiga diskussioner där vi inte alls tyckte likadant; eller rättare sagt, hon tyckte väl att jag borde göra annorlunda och jag har alltid haft svårt att ta kritik och det skäms jag verkligen över .., fy, vilken dålig egenskap det är .., men så här efteråt kan jag se att "jo, men det var inte alls då dumt det hon sa ..., om jag inte bara genast hade gått i försvarsställning".

Att bli trygg med sina arbetskamrater, det är faktiskt helt underbart!

Eller kanske man borde skriva: att bli trygg med sig själv, det är också underbart.

Och det är ju bedrövligt att det ska ta femtiofem år innan man upptäcker sidor hos sig själv som man faktiskt borde ha tagit itu med långt, långt tidigare.

Nu ska jag lägga mig r a k l å n g på soffan Ektorp med Pelle på magarna och fönstret öppet och så ska jag dra djupa andetag och bara tänka härliga tankar .., så där som att i morgon är sista arbetsdagen för mig på nästan tre veckor.

(Nu kommer något av mina barn att kommentera och säga ..."ja, just så är mamma! hon kan verkligen inte ta kritik!" Hoppas att dom glömmer bort att läsa bloggen ikväll.)

7 kommentarer:

S o F sa...

Önskar dig en riktigt underbar sista arbetsdag! ;)

Eller kanske egentligen: Hoppas att morgondagen går väääldigt fort så att din härliga semester kan ta sin början.

Varma o soliga kvällshälsningar!

Elisabet. sa...

S o F: tack ska du ha!

Vi är några stycken som har semester nu ., vi som är indelade i första gruppen.

Det kändes lite tomt utan dem idag .., jag går ut sist i vår grupp .-)

Kram till dig!

Jom Manilat sa...

I morgon, efter jobbet, är den bästa delen av semestern. All ledig tid är kvar.

Elisabet. sa...

Jom: ja, precis så är det.
Att cykla hem och ha alla dagarna som vita, oskrivna blad framför sig ..-)

Anonym sa...

Önskar dig verkligen trevlig semester
Hur jobbar du tisdag?
Undrar Ingallill fru Grå

Elisabet. sa...

Fru Grå: i morgon arbetar jag halv åtta till tre. Jag ser att Herr Grå har blivit en duktig inköpare .-)

Anonym sa...

Jag brukar tycka att sista timmarna på jobbet, sista dan innan semestern är bäst.Då är allt kvar. För så fort semestern har börjat går den så fasligt fort. Aven om arbetsdveckorna faktiskt också gör det. ellem