fredag 19 juni 2009

Halmstad Sjukhus


Och i undersökningsrummet sitter Allergi-ABC-tavlan.
Ojdå! Visst känns figurerna igen ...?

Nog är det väl den här rara madamen som har varit framme med pennan?

Idag kör jag själv till akuten.

Nästan på en gång hittar jag och utanför akutintaget finns en rymlig parkering och när man anmäler sig i luckan får man ett p-tillstånd och behöver således inte betala.

Suveränt finurligt!

Och man får ta en kölapp och sedan berätta vad som felas och jag är det tredje knäet .., framför mig står en ung man som knappt kan gå och efter en stund sätts i rullstol ...., hans vänstra knä är illrött och svullet!

Efter en timmes väntan i väntrum B (som tillhör distriktsläkaren som har jour), får jag komma in i undersökningsrummet och efter ytterligare en stund uppenbarar sig en tjusig läkare som på pricken liknar Bill Cosby.

Herr Doktorn är aningen gråsprängd och han vrider och vänder på mitt knä och kan för sitt liv inte begripa varför jag inte sökt läkare tidigare och nä, det är ingen vätska i knäet, däremot är det rejält svullet och mycket större än det vänstra och helt ärligt .., "ja, vi är båda i den åldern
då man kan få artros och det är vad jag tror att du har .., så jag skriver ut lite Doleron åt dig och så .. jahaja .., du har remiss till ortopeden i Ystad och Västerbotten säger du .., det är långt det .., i mitt land är det bara kaos ..., sa du Norrbotten ..., nähä, Västerbotten .., själv är jag från Somalia ...,, ja, det blir en lång resa det, hinner du hämta ut medicinen .., annars kan du ta den på nåt apotek längs vägen ...", säger doktor Cosby.

Och sen åker jag hemåt.

Väl omlindad på det högra knäet.

4 kommentarer:

Evas blogg sa...

Atros är inte att leka med. Ta det lugnt med Doleron i komb. till alkohol, det kan vara rent farligt. Usch vad trist jag lät nu. Så därför: njut av ledigheten,även om ditt knä värker. Njut av blommor och blad och en lång semester framför dig. Jag har en superdupersalva jag kan smörja ditt knä med på måndag kväll. Kram!

Evas blogg sa...

Atros är inte att leka med. Ta det lugnt med Doleron i komb. till alkohol, det kan vara rent farligt. Usch vad trist jag lät nu. Så därför: njut av ledigheten,även om ditt knä värker. Njut av blommor och blad och en lång semester framför dig. Jag har en superdupersalva jag kan smörja ditt knä med på måndag kväll. Kram!

Elisabet. sa...

Eva: jag hämtade inte ut den idag .., tar den senare. Ikväll får jag väl bedöva lite med Martini .., men måttligt, det är nog jag som ska köra första biten i morgon.

bettankax sa...

Men så tråkigt med ditt knä men klokt att du besökte doktorn. Just nu åskar och regnar det här. Riktigt busväder!
Önskar dig en trevlig midsommar! Måtte du slippa den värsta värken.
Kram :)