onsdag 17 juni 2009

Vid sjutiden ..


Släkt från förr i Dikanäs.

.. ringer jag till min mammas yngsta syster, Lisbet.

"Moster Lisbet".

Genom hela min uppväxt har mamma vittnat om sin kärlek till alla syskonen, men "lill-Bisse" som Lisbet kallades, med henne var det något extra.

"Hon blev ju som mitt eget barn nästan ...!" sa mamma ofta.

Nu ska vi hälsa på henne i Vilhelmina och jag blir så innerligt glad när jag hör hennes röst.

Jodå, hon ska vara hemma och ta emot oss.

Sen ringer jag till Dikanäs, till min morbror, Olaf.

Det är säkert tjugofem år sedan vi sågs - minst - och hans röst är lite skrovligare och han berättar om sin cancer och att han ska till Lycksele och strålas, men för övrigt låter han precis som alltid.

Glimten-i-ögat-aktig.

Snäll.

Glad.

Och när vi har pratat en stund, så skrattar han lite och säger ..."ojojoj Elisabet, jag blir lite rörd .,. du låt ju precis som Ann-Gerd .., hä ä som att höra Ann-Gerd .. ja, du förstå .. ja ha hon oppå frysboxen .,. ja, se hon varje dag!"

Och han säger att inte behöver vi tälta på gården inte .., dom har sängplatser åt oss och vi är såå välkomna.

Efteråt, när jag har lagt på luren, kan jag inte hålla mig längre.

Då strömmar tårarna.

(och inte för att jag är ledsen .., utan för att hjärtat fylls av all den här värmen från mammas släktingar)

8 kommentarer:

Gunhildsblog sa...

Lycka!
hälsar en vän till en vän
Gunhild Scheike

Elisabet. sa...

Gunhildsblog: ,-)

Ja, det är lycka.

Att känna sig som en del i ett större Sammanhang.

Det är nog det mest, tror jag.

Elisabet. sa...

Gunhild: välkommen hit! Det skrev jag inte, men det tänkte jag.

Jag anar nog vem vännen är ..-)

bettankax sa...

Känner så väl igen den där känslosamheten som kommer över en titt som tätt och när man minst anar det. Strängar slås an och man får svälja, både en och två gånger.

cruella sa...

Vad fint! Ni kommer att få en så fin resa.

Cicki sa...

Visst är det viktigt att man finns i ett sammanhang. Vi har precis ikväll varit och hälsat på en gammal moster till sambon. De har inte setts sedan -96 på sambons pappas begravning. Det har varit en fantastisk kväll.

Hedgren sa...

Det kommer att bli en fantastisk semester för dig - det tror jag alldeles säkert!
Och blödigare och blödigare blir man. visst är det så!

bettankax: Vet du, jag har slutat svälja... ;0)

Elisabet. sa...

till er alla på sluttampen. jag är ju hos pv och ser inte alla kommentarer som jag gör hemma .., men jag håller med er!

Jag minns min pappa ..., ju äldre han blev, ju mer gråtmild blev han.

Var gång vi lämnade Malå för att återvända till Sthlm, stod han ute på gården och torkade tårarna. Mest för att småflickorna skulle åka, förstås.

"Det blev så tyst här hemma ...", sa han efteråt.