fredag 9 oktober 2009

"Alla andra tutade och levde om ..."



I ett tidigare inlägg berättar jag om detta med medmänsklighet.

En sån enkel sak som detta att när man ringer och sjukanmäler sig på arbetet, så svarar arbetskamraten vänligt och säger ..."ta det lugnt .., stanna hemma tills du är frisk!".

Det går faktiskt inte i ord att förklara hur mycket sånt betyder.

Och jag nämner läkaren och författaren Stefan Einhorns bok där han tar upp detta med att vara snäll.

"Ja, korna är ju också snälla ...",. säger somliga med lite eller mycket hån i rösten.

Han menar precis tvärtom; att detta att vara snäll .., det är helt klart underskattat.

Det tycker för övrigt bloggmadamen också.

Och det är då, som Annas mamma i en kommentar skriver följande:

Annas mamma sa...

"Nu kan jag inte låta bli att kommentera här när du nämner Stefan :-)

Har umgåtts och setts en hel del genom jobb och helger för personal i etik m m.
Kan säga att han är precis så där vänlig, omtänksam och eftertänksam själv som han skriver om.

Han hade fantastiska föräldrar och inget blev sig likt på Radiumhemmet när hans far dog.

Har du sett Ninas resa?

I alla fall berättas det och jag är övertygad om att det var Stefan....en tjej med sina småttingar, nyskild, utkastad från lägenheten(ja måste hitta annat boende i alla fall)sjuk, eländig, på väg till dagis och jobb i morgonrusningen, barnen uttröttade,hemskt väglag, stress, stress, hon ville inte leva, bilen gick sönder vid KS.

Nu ger jag upp sa hon.
Då stannar en bil bakom henne (alla andra tutade och levde om).

Som jag förstått var det Stefan,(för det stämmer med händelserna runt om den dagen) på väg till en disputation, elegant klädd,(jeans o tröja gäller annars)tog fram däck, bytte det, låg på marken, blev nedsmutsad, tröstade henne och gav mod.

Hon trodde hon drömde.

Det betydde allt att någon sett henne så hon gav inte upp.

Han sa att han blev lite försenad men ingen fara.

Det var medmänsklighet som heter duga."

4 kommentarer:

Christina sa...

Jag vet inte hur länge jag har tänkt läsa Stefan Einhorns bok om snällhet, antagligen ända sedan den kom ut, men det har inte blivit av.
Nu får jag en knuff tack vare det här inlägget.

Underbar historia om däckbytet!

Elisabet. sa...

Christina: egentligen tycker jag att det Annas mamma berättade, sade mer än hela boken.

Matildas fikarum sa...

Fan, nu börjar tårarna rinna också.

Nä, för snäll kan man aldrig bli. Man behöver inte bli enfaldig för att man är snäll.

Elisabet. sa...

Matilda: tänk, om man finge höra mer om sånt i tidningar och tv.

För jag är nämligen övertygad om att medmänsklighet/snällhet smittar.