fredag 9 oktober 2009

På vårdavdelningen


I julklapp fick pensionatsvärden en almanacka.
Bilderna till varje månad hade jag tagit själv .., det var sånt som vi hade varit med om under åt som hade gått
Det var resan till Irland .., segling med Emil och Emma och dr Böhlander .., det var Ellis på Ven .., ja, sånt.
Och så Gerd från Norsjö.
Hon och Kjell hade kommit susande genom landet för att hämta hunden Tyson och så blev det camping i Ystad och vi bjöds på middag.
Det var då jag tog bilden av Gerd och hennes härliga byst.
Ofta, när jag går förbi oktoberbilden, blir jag så glad och det är nog intet mot för vad pv blir.


Om man är rehabpatient på pensionatet och själva vårdaren är på jobb, ja, då får man roa sig bäst man kan.

Och roa sig ska man ju absolut inte göra när man är sjuk, utan man får se till att ha det lite halvtråkigt.

Ja, man kan ha det heltråkigt också.

Alltså tar patienten ut vilstolen och ställer den på altanen .., hämtar därefter deckaren av Peter Robinson .., placerar vattenflaskan inom räckhåll .., och lägger sig sedan raklång för att läsa.

Solen strålar.

Lite småfågelkvitter är allt som hörs.

Kan man tänka sig nånting tråkigare?

Eter en stund dråsar boken i backen och efter någon timme vaknar patienten av ett förfärligt oljud.

Någon har snarkat högljutt.

Ojdå.

Då går patienten omgående in och lyssnar till P1 och får veta att Barack Obama hade tilldelats fredspriset och om detta diskuteras det länge och väl och patienten tar av sig anoraken och lägger sig på soffan-som-inte-har-något-namn och efter en stund infinner sig sömnen där också.

Kanske har man drabbats av Sömnsjukan, tänker den arma människan när hon senare vaknar?

Om det eländet kan man läsa följande:

"Inkuberingstiden varierar från ett par dagar till ca 2 veckor.
Symtomen är bl.a. feber, huvudvärk, frossa, aptitbrist och apati.
Dessa symtom kulmineras slutligen av koma och dödsfall.

Ja, ja.

Aptitbristen har ännu inte slagit till.

Lär aldrig det göra heller.

Ajöken, sa fröken.

7 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

Nej det är PRECIS vad jag gav min vän i julklapp - en fotokalender med saker vi gjort tillsammans under året. Ja inte på Gerds byst klart... oktoberbilden som hänger på hans kyl nu är en närbild på en latte med chokladflis uppepå från bokhandlarens café i Ystad...

Love, literature and gardening sa...

Min vän är mer inne på det här med mat...

Gerd sa...

Tur att man kan glädja någon i den trista månaden oktober....

Elisabet. sa...

Love, literature ..: jag ÄLSKAR såna här presenter .-) Och herr pv älskar nog vackra bröst och det gör jag med. Jag önskar att jag hade såna .., det är så himla fint! Och ser tryggt och gosigt ut.

Gerd: ja, det är väl en himla tur och en hel månad också! Lyckliga Kjell .-)

Anonym sa...

Har aldrig hört talas om en människa som är sjuk jämt, secket jäkla gnäll dag ut och dag in... Att han bara orkar me kronvraket...

Elisabet. sa...

Allra käraste Anonym: ja, jag håller verkligen med dig!

Det är en förfärlig tur att jag har givit pensionatsvärden en ångerlapp och den kan han lämna in närhelst han så önskar.

Så länge .., får man vara extra-snäll och go och varm mot honom.

Speciellt det där sista.

Så är det.

Jag hoppas innerligen att du själv har funnit en make/maka som är fit-for-fight och en sådan gåva till mänskligheten som herr eller fru Anonym själv är.

Trevlig helg!

Gerd sa...

Han klagar inte!