onsdag 7 oktober 2009

Lediga-dags-fönstret ...


Och tänk .., att fastän själva huset var så skruttigt, så var fönstret helt ljuvligt vackert .., ja, titta bara ....!
Långt mycket vackrare än dagens låtsas-spröjs-fönster som, i mina ögon, är nästan själlösa.

.... fanns på min mammas morfars hus.

Folkskolläraren P-O Hansson.

Eller rättare sagt, det hus som var hans svärföräldrars och som han, hustrun och barnen (däribland min mormor ...) senare kom att bo i?

Det var i Sunnansjö, i södra Lappland.

4 kommentarer:

Olga sa...

Tänk att du har dessa foton - OCH historierna till dem!

Jag tror du är bra på att fantisera och leva dig in i hur de kan ha haft det. Känns som dina förfäder hålls levande genom dig...

/Olga

Elisabet. sa...

Olga: nej, jag har inte dom här bilderna .., antingen har jag fått dem av min kusin Barbro, eller så är dom från Vilhelmina kommuns fotoarkiv, som är nånting helt enastående i sitt slag!

Där kan man söka på "efternamn" eller bostadort och så dyker halva släkten upp .-)

Leina sa...

Kolla in Dan Korns böcker... Jag har flera stycken. Om gamla gårdar och byaorginal... Helt underbara.... Älskar dem...

Elisabet. sa...

Leina: ja, det var väl en sån bok du fick av Kakelmannen ..?