måndag 19 oktober 2009

Kväller ...


Ikväll blir det uppstekt fläskpannkaka till middag.
Det här var vad vi åt prick varje dag till lunch, då, när vi var på Samos för en tid sedan.
Ja, vi åt det varje kväll också, för den delen.


Måndag är värsta dagen.

(Men tänk, vad lite kan betyda mycket! Mitt i det jag vid sjutiden sitter och inventerar alla lotter, knackar någon på dörren och så öppnas den och jag ser en varmt leende Maria H som säger ..."godmorgon Bettan!" Mer behövs inte. Länge efteråt känner jag av värmen.)

Måndagen är lång och intensiv och det ska beställas växel och göras kassascheman och sen är det ledningsmöte som varar i nästan en och en halv timme ..,. och var och en får redogöra för sin avdelning och för bloggmadamens del är det kassan som gäller och det blir diskussioner om detta med långa eller korta köer och ska vi ropa på hjälp till kassan inte fullt så ofta eller ....?

I alla kundundersökningar som vi har haft, får vi beröm för just detta att vi aldrig låter köerna bli långa, men samtidigt innebär det att den som är andra - eller tredjekassörska - ideligen får lämna det den för tillfället håller på med, allt för att hjälpa till i kassan ..., och det känns väl som om det blir varken hackat eller malet för den personen.

Jag är en sån som verkligen tycker om detta med korta kassaköer, kanske beroende på att jag själv a v s k y r att stå och vänta och vänta och vänta.

Att handla på Ö o B är för mig rena fasan.

En kassa öppen och tjugo personer i kö!

Jag tycker att det är skamligt.

Om sånt pratar vi och om allt möjligt annat förstås; om hur vi kan förbättra oss och vad som ska förändras i hyllorna och i sortimentet .., och det pratas om egenkontroll och inte minst rengöring av dom långa frysarna (den som inte arbetar i affär kan inte ens i sin vildaste fantasi drömma om hur mycket som ska kontrolleras .., det ska mätas temperaturer på varor som kommer och allt ska dokumenteras och skrivas i pärmar och hela tiden blir det bara mer och mer pappersarbete!) och under mötet blir somliga rödflammiga om halsen och en annan somnar nästan och tre gånger på raken fummel-tappar jag den röda pennan på golvet .., tills Lasse som sitter intill mig .., ja, tills han skrattsäger att "men nu får du väl ändå skärpa dig Bettan!"

När arbetsdagen är tillända sätter jag mig på kontoret och skriver ut mötesprotokollet.

Där råder lugn och ro och nästan som en roman blir det.

Minst fem kapitel ..., och jag får behärska mig för att inte skriva så där som jag pratar .., för det är precis vad jag nästan alltid vill göra, men ett protokoll är förstås ett protokoll.

Kanske ,-)

Ajöken, sa fröken.

9 kommentarer:

Turtlan sa...

Åååå så gott! Tänk om det gick att trolla fram salladen ur bilden och få smaska i sig den här och nu. Mums!

Lååånga kassaköer är ju så trist. Precis som Du skriver så är det som om affären inte bryr sig om kunderna när det blir sådär 20 m kö.

Om det inte vore så långt till Din afffär så skulle Ni ha mig som kund :-))

Evas blogg sa...

En kassa, låter inte snällt tycker jag.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: å, du är så välkommen!
,-)

Eva: inte alltid är det så på Ö o B, förstås. Men ofta. Därför väljer jag alltid bort den affären.

Linda sa...

Långa köer är en av anledningarna till min affär-fobi.
Jag hinner "arpa" upp mig under tiden.
Jag kan gå in med föresatsen att inte bli irriterad och då slutar det alltid med att jag blir irriterad på de som står i kön och är irriterade över de långa köerna...
Ja du hör själv, det är inte ett friskt beteende... :/

Elisabet. sa...

Lindalotta: det enda stället jag uthärdar att köa på, är Ikea.

Men där finns ju så mycket annat att se på under tiden.

Batterier, glödlampor och sånt .-)

Anita sa...

Köerna på IKEA är en fasa tycker jag! Sist gick jag tillbaka med alla varor för jag stod inte ut med att stå en timme i kö, vilket det brukar bli på IKEA i Sundsvall.
Där har de börjat med självbetjäning via en "kort-kassa", men där behövs två personal för att hjälpa till också...!!

Suck - alla är irriterade och för min del blir det inga fler IKEA-besök.

Din affär verkar vara såå kundvänliga, Elisabet! Kanske tack vare dig?

En bra dag önskar jag dig!

Anonym sa...

Förstår inte detta bekymmer med köer.
Var har ni ert tålamod, flickor?
Det var kanske det man lärde sig i lumpen, väntandets ädla konst.
"Detta kan jag inte påverka, bara att vänta lugnt och fint"

Ja så tänkte man ofta i lumpen, som jag minns i alla fall.

PV

cruella sa...

Att skriva som folk INTE pratar är mitt jobb - så du är på rätt väg när det gäller protokollet;-)

Låter skönt med ledig onsdag! Vad kort veckan blir då...

Cecilia N sa...

Jag har inte heller något bekymmer med att stå i kö länge. Även om jag inte längtar precis.

På vårt Obs! (som numera heter Coop Forum, men det ids man ju inte säga) hade de kortkögaranti. Fick man vänta längre än ... (hur var det nu? 5 min?) ... så fick man 25 kr rabatt.

Men sen började de med sån där "pip-själv-grej" och då tog de bort garantin och det kändes som att de snålade med kassörskorna. För att man skulle gå över till självpipningen antagligen.

Men det vill inte jag. Tänk om vimsiga jag glömmer pipa något som jag stoppar i väskan? Vilken skam!