måndag 30 november 2009

Inte en insikt, men kanske en åsikt ....?

I det gula huset i landet Halland, där står ofta radion påslagen och nästan alltid lyssnas det då till P1.

Så var det även idag på morgonen.

Och medan jag äter min naturella yoghurt med müsli och norpar mig två Panodil och nästan hela tiden stryker med högerhanden över det onda benet, lyssnar jag förstrött till ett program som börjar sändas klockan 10.30.

Då slår det mig .., att det är så här det pratas i radion numera.

I alla fall ofta.

Ett slags staccato-prat .., på rikssvenska-vis ..., och i mina ögon låter det helt absurt.

Tre, fyra ord - paus - tre, fyra ord - paus och så om och om igen.

Det är ungefär som när man läser en saga för ett litet barn.



(Programmet går säkert att lyssna till i efterhand på webben och det är alldeles i början, när programledaren ska berätta om vad det hela handlar om ..., som jag reagerar).

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Det måste vara Stil som du lyssnat på. De är i en helt egen klass och jag är såå fascinerad över hur de gör.

Rexxie sa...

Du har helt rätt... - ... i din observation... - ...att Kaliber lagt en helt... - ny nivå på telegramstilen!

Cecilia: Stil är ingenting mot Kaliber-programmet!

Bert sa...

Men då ska du någon gång lyssna på "Kropp och själ", tror det är tisdagar med repris tidig söndag morgon.

Programledaren pratar så oherrans fort att man blir stressad. Men hon stakar sig dessutom på grund av stressen vilket gör att hon egentligen inte hinner få mer sagt än om hon tog det lite lugnare.

Jag tror jag ska skriva dit och se om det kan bli någon förändring.

Elisabet. sa...

Cecilia N, namnsdagsbarnet Rexxie och Bert: det var Kaliber.
Jag blev irriterad .., det blir jag ofta när det låter som om programledarna sitter och pratar som till småbarn (läs: mellan varven har en dam från Småland den tendensen i Ring-så-spelar-vi, hon ändrar t.om dialekt och ringer någon från Norrbotten börjar hon prata nån slags lule-mål .., kanske helt oavsiktligt .. ,men ändå ...)nåja, jag tycker lika fullt att det låter himla konstigt.

Rexxie: haha .. nu förstår jag varför du har skrivit som du har gjort!

Turtlan sa...

Jag lyssnar så gärna (ofta och mycket ) på vår lokala P4!

Då får man höra folk som pratar som vanligt folk för det gör de i vår lokalradio. Inte bara Värmländska utan lite andra toner (Västmanländska tex)

Så skönt slippa all reklam och sånt i dessa reklamkanaler också!

Lyssnar sällan på P1 men kanske borde testa det mer....?

RadioTurtlan