torsdag 3 december 2009

Två kvällar per vecka ...



... är pensionatsvärden borta från sex på morgonen till tio på kvällen.

Om man säger som så .., så blir tillvaron ganska enformig just dom dagarna.

Och kvällarna.

Framför allt om kvällarna.
(Å andra sidan hade tillvaron inte varit annorlunda i Ystad. Möjligen att jag hade sett fler människor i rörelse så där utanför mina höga fönster ..., men jag hade varit ensam i lägenheten under veckans alla dagar).

Men det ordnar sig.

Från sängkammaren tas herrbetjänten ner; jag placerar honom i vardagsrummet, just under väggklockan som kommer från mitt barndomshem.

Pensionatvärdens kostym - en gång hans fars bröllopsdito och fullt användbar år 2009 -, draperas över betjänten och slipsen får också vara med.

Som huvud hämtar jag Hildas nalle.

Se där!

Sen .., när jag ligger behagfullt utsträckt på soffan Ektorp, kan jag småprata lite med den där stilige mannen som står vid väggen.

Riktigt trivsamt har vi det.

Och rekommenderas varmt till andra damer som saknar herrsällskap.

21 kommentarer:

Ellis sa...

Hm... får kolla vad jag har i mina skåp. ;)

Elisabet. sa...

ellis: ja, och praktiskt är det också, man kan ju ställa undan den när man är less.

Ellis sa...

Hahahaha!!
En klar fördel. ;-)

Linda sa...

Ha Ha Ha!
Underbart! Ingen rivig skäggstubb där inte.... ;)

någonstans i sverige sa...

Det måste vara trist för dig att vara bunden som du är, med ditt onda knä...
Hoppas tiden går riktigt fort och du snart kan ta dig runt som du brukar :-)
akiH

Anitha sa...

Ha, Ha....
Nu tror jag allt att ensamhet och värk börjar ta ut sin rätt :-) Eller är det månne tabletterna som ställer till det ;-)

Elisabet. sa...

ellis och lindalotta: nej, och han gör som jag säger också .-)

annakarin: jag brukar trösta mig med att det INTE hade varit annorlunda i Ystad, för det hade det ju inte. Jo, annorlunda, men inte bättre. Men det är klart, när man är van att hela dagarna ha människor omkring sig, småheja och prata och skoja, då blir det t y s t.
Men du vet att du är sååååå välkommen ut till det gula huset!
Kram, kram!

Elisabet. sa...

anitha: ,-)
Säg inte det du .., har man gott om fantasti har man i alla fall ett rikt inre liv .-)

Annela sa...

Haha, vilken utomordentlig idé...och ingen som argumenterar och surar ihop heller. Han var riktigt söt, surrogatmannen.

någonstans i sverige sa...

Ja tack snälla rara Elisabet, det veeeeeet jag, tack tack.
Vilken tur att telefonen fungerar nu, så du har ett språkrör ut i världen :-)
Vad säger du om bion, som jag skickade med sms?
Akih

Monet sa...

Du är då för härlig! Vad pratar ni om då, nallemannen och du?

-B- sa...

Dette må være en alle tiders mann.Stiller du ett spørsmål,får du det svaret du vil ha....

HA EN FIN DAG

Kraaaaaaaaaaaam

Elisabet. sa...

annakarin: jag har inte hunnit titta på min mobil idag, den har varit stendöd sedan igår .. men jag ska. Fast bio fixar jag inte. Jag kan inte sitta så länge..., det är samma med tåg eller buss .. jag måste kunna lägga upp benet åt sidan .-)
men tack ändå!

Monet: det är en belevad man jag har i vardagsrummet .., vi pratar om allt möjligt .., egentligen om allt utom Saab .-)

någonstans i sverige sa...

Nämen då väntar vi tills du är frisk nog.
Snart står jag på trappen och tittar in på fika )
Hoppas såå att du snart mår bättre!
Ak

Bloggblad sa...

Ett himla bra tips! Nätdejtingfirmorna kommer att gå i konkurs!

Turtlan sa...

Oh så smart!

Men jag har ju ingen herrbetjänt.
Åka och fynda på Gengåvan kanske?

Tänk om de visste vad saknade de kan vara de där männen....

Jag brukar skicka ett mess när saknanden pockar på för mycket.

anna of sweden sa...

Men vad bra. Det ska jag genast ta efter. Jag som har en resande Herr Make. :) Ska man lägga den där stand-in-herr-maken bredvid sig i sängen på natten också tro. Om den resande Herr Maken även är nattresande.

sa...

åh, den nallen... som inte har nåt namn tror jag, men fungerade som nåt slags adoptivförälder eller myndigperson till min vän nalle bus, som sedemera flyttade till mormor i afrika. herregud, vad får man allt ifrån, när man är barn?

Gerd sa...

Vilken behändig herre!

Elisabet. sa...

till er alla: ja, den går utmärkt att ha i sängkammaren, även i köket .., det är inga problem.
Dessutom kan man ju byta ut kläderna mot mer sportig utstyrsel .-)

Hilda: nallen är UNDERBAR och jag lovar dig att den trivs nu när den får vara nere i vardagsrummet och titta på tv lite och småprata .., så småningom ska den få komma upp och sitta på översta hyllan, intill den svartvita hunden.

annakarin: gör det du! Jag är ju hemma jämt! Du är välkommen!

Christina sa...

He he, han blev bra söt....