lördag 5 december 2009

Tanken var ....

... att vi först skulle åka till en kyrka i landet Halland där kammarkören ska ha adventskonsert i afton.

Därefter skulle vi köra till Malmö och träffa sonen och sist av allt: övernattning i Ystad, i lilla ettan.

Och i morgon hämtning av Sigge Nilsson.

Det var tanken.

Men livet gör som det vill.

Plötsligt på förmiddan ringer telefonen.

Det visar sig att Pelles matte - pv:s rara mamma -, har blivit jättedålig och förts i ambulans till sjukhuset i Ljungby.

Tillvaron skälver.

Och nu är herr pensionatsvärden på väg till landet Småland, till sin mamma.

Och själv sitter jag i ett gult hus och tittar på skidskytte och minns några andra decemberdagar, då, för trettiotre år sedan.

Då handlade det om min pappa.

18 kommentarer:

Annela sa...

Men vilka tråkiga nyheter! Jag hoppas att hon snart blir bättre och kan komma hem igen.

Mildamakter sa...

Hoppas att hon kryar på sig och slipper ligga på sjukhus länge

Evas blogg sa...

Men så tråkigt! Hoppas, hoppas att hon piggnar till. Kram!

Bert sa...

Det är sådant man inte vet. Och det får väl sägas vara tur. I oturen.

Hoppas allt går bra och att din personlige assistent återkommer med bra besked.

qi sa...

Oj, precis så där är det, man planerar och tror man har kontroll men så händer något...

Min tankar går till PV:s mamma, PV och dig, hoppas allt går bra!

Kram från qi

Ellis sa...

Jag hoppas så att hon snart är hemma hos Pelle igen.

Massor med kramar till er alla!

Annas mamma sa...

Måtte det gå bra för PV:s mamma så hon får fira jul hemma.

pralinen sa...

håller tummarna för att allt går bra

Kram till er alla

Joanna sa...

Elisabet - hade ingen aning förrän jag läste det här men har nu pratat med både Ines och Lena och blivit uppdaterat.. Torkar tårarna, som du skräms! Väntar på att Pappa ska ringa upp.. Och längtar så innerligt att få komma hem till jul och sänder tankar till någon där uppe som bestämmer att jag kan träffa henne i jul!

Cicki sa...

Hoppas allt går bra och att PV:s mamma snart är pigg igen. Kram

Monet sa...

Oj, Elisabet. Ja ofta händer dramatiska saker mitt i det vardagliga. Jag sitter själv i samma sits - igår fördes också min mamma i ilfart med ambulans till sjukhus. Så jag vet hur det är.
Kram till er båda!

Elisabet. sa...

Till er alla: att pv:s mamma ska bli pigg igen .., det kanske är att hoppas på för mycket. Hon har haft njurcancer som i sin tur har delat på sig ..., och har nu varit bra i flera år ... men det är ett elände förstås.
Ja, vi får hoppas.

Anonym sa...

Huuva sånt är inte det man vill uppleva.Detta hände mig julen 1995 med min mamma.Hoppas att hon piggar på sig.Kram Babsan

Mian sa...

Aj så trist. Hoppas att hon piggnar till. Jag håller tummarna så hårt jag kan.

Gerd sa...

Hoppas hon kryar på sig!
Kramar till er alla från Gerd och Kjell

Monet sa...

Och vet du Elisabet, jag som tänker på alla konstiga händelser som förbinder oss alla....

som när ....du skriver om att pElles matte nu är på Ljungby Sjukhus. Under väldigt många år var min morbror, Elis Lindgren, chef för detta sjukhus.

Fråga pv och hans mamma om de inte minns överläkaren från 30-till 50-talet, doktor Lindgren.

Vid ett dramatiskt tillfälle brann hela läkarbostaden ner och de förlorade allt. Själv vet jag precis hur det såg ut på lasarettsområdet och många somrar tillbringade jag på deras sommarställe mitt i djupa Småland när Ljungby. Som det krävs specialkompetens för att uttala rätt.

Håller tummar för pv:smamma, håll en för min.

mossfolk sa...

Nej men usch! Håller tummarna hårt för att hon snart blir bättre och får komma hem igen!

anna of sweden sa...

Usch, usch, usch! Jag hoppas att det inte är något allvarligt och att hon snart är pigg och kry igen.

Kram!