onsdag 2 december 2009

En lång dag ...


Där inne, på britsen ..., blev det täääänj och sträääck.

Klockan ett blir det besök hos herr Nielsen fra Jylland, fast nu arbetar han som sjukgymnast i lilla Getinge i landet Halland.

Jag får lägga mig på en brits och herr Nielsen, som för övrigt är en nästan-kopia av Den Lurvige i Helsingborg, vrider och vänder på mitt högerben och han täääänjer ochhar sig och mäter med en gradskiva hur pass eländigt det är.

"Nä, det är bra .., efter omständigheterna är det bra .. nästan 85 graders vinkel ..." och han visar mig ett antal övningar som jag ska träna på - dagligen -, ja, flera gånger per dag och vi talar om hur det kommer att bli framöver .., så där som att jag nog aldrig kan ägna mig åt slalomåkning, vilket jag inte heller har tänkt ., det var många år sedan sist .., inte heller längdskidåkning i nerförsbackar där det svänger ... (det var också länge sedan ...) och simma .., ja, om tre månader kanske .., säger herr Nielsen.

Träna på motionscykel .., ja, när agrafferna är bortplockade och jag kan böja mer på knäet.

Så länge får det bli mer stillsamma övningar.

Och promenader.

Efteråt följer jag herr pensionatsvärden till stan och han släpper av mig vid biblioteket, det som är världens vackraste och ligger som en pärla vid Nissan.

Jag läser Sydsvenskan och Västerbottens Kuriren och lånar två böcker och sedan vilar jag en stund.

När krafterna återvänt, tar jag sikte mot torget.

Jag stappelgår över bron och in på gågatan .., möter andra med kryckor och känner ett slags samhörighet .., köper en korv av pölsemannen .., tittar in i två butiker .., pratar med en farbror som också har kryckor och också har fått nytt knä .., tänka sig, plötsligt översvämmas landet Halland av kryckmänniskor!

Och jag känner tröttheten övermanna mig nåt så totalt och stappelgår tillbaka till biblioteket och då är jag så förbi av trötthet att jag knappt tar mig in i foajén och jag faller ihop i en pistagegrön snurrfåtölj och bara suckar.

En halvtimme senare kommer pensionatsvärden och hämtar mig.

Han öppnar dörren till passagerarsidan och jag ramlar in i sätet .., fäller det bakåt och bara suckar.

Sååååå slut på är jag.

Och vi åker hemåt ..,.och medan vi snirklar oss ut genom stan, öppnar jag en liten röd chokladask (tack älskade bettankax!!) och sällan eller aldrig har väl några små chokladpraliner smakat mer ljufvligt än just i den stunden ..., och vi stannar till och tvärhandlar på Ica Maxi och sedan hemåt .., vi passerar Gullbrandstorp, Haverdal och Steninge, - Steninge där vi hade bloggträff och där inne i vandrarhemmet lyser det i alla fönster - och på andra sidan vägen, där mörknar det över havet .., och kanske blir det oväder och pv säger att han tänker cykla till arbetet i morgon och att han måste ställa in cykeln över natten, så där så växlarna inte fryser ihop.

Det är vad han säger.

Själv drömmer jag om Soffan Ektorp.

8 kommentarer:

Margareta Lundgren sa...

Skönt att turen gick så bra. Jag var faktiskt orolig för dig, som jag aldrig sett. Man kommer nära varann på en blogg. Ta det nu lite lugnt i morgon för då lär du vara trött. Och ha det riktigt bra!
Förstår din instängdhet, skadade ett pat stora muskler för3 månader sedan och är inte alls rörlig än fast rollator är bra att ha.

H-lady sa...

Håller med. Tänk att man kan oroa sig för ngn man aldrig träffat. Hoppas soffan var skön!
Kramar om (försiktigt)

Ellis sa...

Hoppas du nu tar dig en riktig slööökväll och bara vilar och har det gott!

Här, jag ställer in ett glas vin.
Går finfint ihop med praliner. ;)

-B- sa...

Viktig med stabilt blodsukker ,en sjokolade av og til er BRA...

Ha en trivelig kveld på din Ektorp,her blir det kaffe og pepperkaker .

-11,6 ute og snø,en fin vinterkveld.

Kraaaaaaaaaam

Elisabet. sa...

Till Margareta, H-lady, ellis och bente: jag har knappt tagit mig upp ur soffan ..-)
Ätit stekt torsk på pv-vis .., sen stööööööp jag .-)

Sa jag att ni är UNDERBARA?
Inte.
Då gör jag det nu.

Annela sa...

Vilken dag !! Inte konstigt att du måste ha en långträff med Eketorp.

Turtlan sa...

Gissar att Du kommer att bli trött imorgon efter en sån strapats.

Men så skönt att orka så mycket redan nu och härligt se lite folk.

Skönt åka hem då.....

Elisabet. sa...

Annela och Turtlan: det känns bra idag .. som om knäet är mjukare .-)

Ska strax börja med träningsprogrammet som jag fick av sjukgymnasten igår.

Sen dusch och frukost .-)

Hej å hå!