onsdag 10 februari 2010

Insikt nr 213 ....



Att flygbolaget SAS uppvisar stora förluster förvånar mig inte.

En före detta arbetskamrat till mig som tidigare kvitterat ut en ytterst måttlig handelslön, fick för några år sedan anställning som flygplansstäderska hos SAS, ja, på Kastrup.

"Städa flygplan .., men kan det vara nånting det ..? " sade en av arbetskamraterna.

Jodå, det var det, ty som flygplansstäderska blev lönebeskeden helt annorlunda.

Tjugofem tusen svenska kronor netto in på den före detta arbetskamratens konto, är ingen ovanlighet.

Netto.

Lägg därtill rejält rabatterade flygresor runt jorden, förstås.

Och en god vän till mina barns pappa, arbetar som pilot hos ovan nämnda flygbolag.

Lönen som pilot, visade sig vara svindlande!
(I ett inlägg hos Expressen står att läsa att en dansk pilot tjänar 125 000 kr i månaden, plus tillägg ..., med reservation för att det stämmer. I Dagens Industri från 2009 kan man läsa att lönen ligger kring 90 000 kr plus ev. tillägg. Jag utgår från att det är omräknat till svenska kronor.)

Så ..., när nyhetsuppläsaren i P1 berättar att femhundra administrativt anställda hos SAS nog får se sig om efter andra arbeten, så blir jag inte det minsta förvånad.

Intressant diskussion finns här.

(Och det pratas om den oerhört dyrbara flygutbildningen för SAS-piloterna, men många har gått från militär flygutbildning och så hoppar man över till civilflyget och tjänar multum och det kan man ju förstå. Skulle vara intressant att få lite information inifrån ..., Gunnar i Vaplan, din storebror arbetade väl som pilot ....?)

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Ja man kan verkligen undra över relevansen i såna löner....?

Tex det här inlägget frpå di,se: "Det som förvånar är kabinpersonalens löner. 30.000 för de relativt okvalificerade arbetsuppgifterna måste anses vara väldigt bra betalt", skriver RM.

Jag har 26 000 efter 23 år i yrket som sjuksköterska... å då ligger jag ändå näst högst på min arbetsplats.....

SAS kan nog kapa utgifter på lönesidan men gissar det blir strejker mm då....

Kommer ihåg en strejk där kabinpersonalen påtalade att de inte hann på toa på många arbetspass.
Ja där kan vi ta varandra i hand :-)) Fler som har det så.

Oj Oj Elisabet så gnälligt det blev här då... men det där med rättbisa i löner är svårt och en känsla av olösligt....?

Turtlan på bra humör förutom i den här frågan ;-))

missis p sa...

jahaja.o jag som egentligen skulle skola om mej till flygvärdinna bara för sisådär en 8 år sedan........glad jag inte gjord det................tur e man valt rätt i livt..alla behöver handla mat...så att jag inte tänker skola om mej beror på att jag ÄLSKAR mitt jobb o mina kollegor.......O SEN HAR JAG BLIVIT VÄLDIGT FLYGRÄDD på senare år.NÖÄE JAG STANNAR PÅ MARKEN..........jag har ju redan provat på detta yrke FAST DÅ PÅ SJÖN............3 underbara år på EUROWAY.......