måndag 22 februari 2010

Måndag ...



Och vi tar bilen och lämnar det gula huset på kullen och kör till Slöinge (SIA-glassfabriken finns där, ett hallelujatempel för den som älskar glass och det vet jag en som gör ...) där jag hämtar ut ett paket (stort tack till dig du rara Cruella!) i lilla butiken och så blir det lite inköp också, bland annat högrev som i eftermiddag ska förvandlas till köttsoppa - med klimp, potatis och morötter och så massor med klippt persilja ovanpå det hela - och i kassen följer även med mat till alla småfågelgästerna och något extra-gott till sigge nilsson och pelle.



Utanför butiken kör två mindre traktorer fram och åter.

Snöskottning, förstås!


Att komma körande här i maj, när bokskogen är som mest skir och med havet där framme .., ja, ni kan ju tänka er hur vackert det är!

Och sedan iväg till Getinge och Konsumaffären som jag tycker så mycket om.

Det är en ganska välsorterad och precis lagom stor eller liten butik, med fin fruktdisk och vänlig personal.

I kassakön upptäcker pensionatsvärden ett äldre par som i sin gröna korg har ett paket med semlor och se denna lockelse kan han omöjligen motstå ..., så nu vet vi vad som vankas till OS-tittandet senare ikväll.

Att lämna det gula huset på kullen, om än så bara för en liten stund, ååå, det är som att åka på minisemester och när vi närmar oss Steninge och havet och kör genom det som är nästan en allé av snöpudrad bokskog, så känns det också bra.

Då är vi nästan hemma.

// Och eftersom jag ju - min vana trogen - inte har glömt att berätta om vår middagsmat, så kan jag lika så gott klistra in dagens rader från min australiensyrra, ja, så ni verkligen förstår att det hela är genetiskt betingat.

Så här skriver hon:

"I lördagskväll gick vi till närmaste pub och åt middag - Chickensnitzel Kilpatrick för mig och biffstek till Janne - och det var både gott och trevligt och det var eller blev fullsatt och det var en stor lokal!!!"

För övrigt kan jag meddela att deras av blixten-delvis-fördärvade-hus, nu äntligen börjar bli beboeligt igen.
Så länge får syrran och hennes man bo i lånat hus i Reynella, en bit från Adelaide.

11 kommentarer:

cruella sa...

Vad fint ni har det:-) Förstår precis vad du menar med minisemesterkänsla, så kan jag tycka att det är när jag någon gång får till en lång stadspromenad i länge sedan-stadsdelar med M.

Bokskogarna... ja, det är underbart. Så där ser det ut mellan Fågeltofta och korsningen där vi svänger mot Vitaby. Kan tänka mig att det är lika magiskt vitt och fint där nu som hos er i Halland!

Elisabet. sa...

cruella: ... och jag har postat litet grönt kuvert till dig och hoppas verkligen att det kommer fram!
Tack igen!

Halland är nästan lika vackert som Skåne, men bara nästan .-)

Det är så, det vet jag verkligen nu, att för mig är Skåne paradiset på jorden.

Jag älskar varma och pratglada skåningar och jag älskar Ystad som stad och jag älskar Sandhammaren och Mossby och alla småbyarna ute på Österlen, men jag älskar också en halvgalen pensionatssvärd (som är tillsammans med en helgalen västerbottensmadame) och just därför, men bara därför, kan jag tänka mig att flytta hit .-)

cruella sa...

Sån tur att det inte är SÅ långt i alla fall. Alldeles lagom för längtansturer och mysig nostalgi:-)

Anonym sa...

http://adstudio-konst.blogspot.com/
Här finns vacker glaskonst bl. a.
Titta och njut! Jag har sett en del av hennes verk och de är verkligen fina. ellem

Elisabet. sa...

ellem: har hon hållit på med keramik, tro?

På 80-talet kanske .., köpte jag koppar eller nåt sånt från någon i ..., kan det ha varit Åbyn?

Men hon hette kanske något annat?

Annas mamma sa...

Kollat snöskottningen nu och förstår att en semla eller ett par behövs i den kroppen:-) Symptomen känns igen annars, maken lyckas alltid få med ett par semlor eller wienerbröd i korgen vilken dag som helst och eftersom jag anser det är för mycket för honom att äta båda måste jag göra sällskap vid kaffebordet:-)

Kan berätta också att sportlovet (PV får glädjas så länge han kan:-)) och alla lov försvunnit på makens skola, (gymnasium)och i sommar blir det semester och inget sommarlov.
Om lärarna skulle få för sig att vilja ha semesterdagar mitt i terminen när det passar dem själva bäst, hur gör de då med eleverna? Tror ingen tänkt på det, fast jag har frågat och då blir eleverna själva eller så får en kollega ha dem också.

Elisabet. sa...

Annas mamma: tänk, det där med indragna lov har jag inte hört nånting alls om!

Det är ju vad dom flesta "vanliga människor" tycker skulle drabba dom evigt lyckligt lottade lärarna, förstås .-)

Själv skulle jag inte, alla loven till trots, ALDRIG vilja vara lärare.

Det tålamodet har jag inte.

gunnar i vaplan sa...

Det där med köttsoppa lät ju väldigt gott ända tills jag läste att du skulle ha "klimp" i.
Då får de va för min del i alla fall..

Elisabet. sa...

gunnar: åja, den kan man ju lätt plocka bort ..-)

pv är inte heller nån större fan av klimp ..

Anonym sa...

Nej AnnaCarin har inte hållit på med keramik men jag vet att det fanns en keramiker i Åbyn förr. ellem

Elisabet. sa...

Hon kanske hette Anita?

Jag minns att jag tog bilen och åkte dit och hämtade ett antal gråblå muggar, med namn på, tror jag ..-)