söndag 21 februari 2010

Om det nu hade varit min pappa ...



Från landet Ljungby återvänder pensionatsvärden med sådant som har blivit hans, ja, dom tre bröderna har ägnat lördagen åt att fördela sin mors bohag och med sig har pensionatsvärden en hel kartong med vackert danskt porslin och där är kristallglas, ett oräkneligt antal servettringar och så några tavlor.

En av dem är den ni ser på bilden.

Det är Wiking Göransson, de tre brödernas pappa, ja, han som har varit död i fem år, som har förfärdigat mästerverket.

Inte för mitt liv skulle jag välja en broderad tavla - hur skickligt gjord den än vara månde - .., men .., så tänkte jag så här .., att tänk, om det vore min pappa som hade ägnat hur mycket tid som helst åt sitta där med nål och tråd .., åå, då hade saken kommit i ett annat läge.

Då hade jag med största säkerhet kommit att älska den tavlan mer än allt annat.

"Ja, du kan ju alltid sätta den på väggen där uppe ...., där blir den nog jättefin ... ?" säger jag med den allra snällaste rösten.

I det där mellanrummet mellan två rum.

Då ler pensionatsvärden.

Han förstår precis.



Men den här ... tycker jag såå mycket om!

Träsnitt är läckert, tycker jag.

Lite kärvt och grovhugget.



Enligt vanligtvis välunderättad källa, dvs, pensionatsvärden, visar bilden ett café/bageri i Ljungby, ja, där bröderna Göranssons pappa arbetade under en tid av sitt liv.

Så småningom skulle Wiking komma att byta ut degspaden mot mursleven.

Konstnärens namn är Rickard Carlsson.

5 kommentarer:

cruella sa...

Det var fina tavlor! Träsnittet var hur coolt som helst, och den broderades motiv var faktiskt rätt kul - och om man själv gillar musik och sång! Och ens far eller mor har lagt ned jobb... Blir bra att ha den i mellanrummet:-)

Jag gillar korsstygnskuddar.

Elisabet. sa...

cruella. Ja, jag tycker såå mycket om träsnittstavlan! Och du förstår så fin den andra ska bli i mellanrummet ..-)))

Annas mamma sa...

Tränsnittstavlan är jättefin och tänk vilket jobb att brodera den andra. Jag tycker den ska få en mer framträdande plats annars är det förspilld manskraft:-) Och broderier är på frammarsch, de unga börjar snegla på dem. Och var rädd om det danska porslinet:-)

Kul du kan blogga igen Elisabet innan nästa storm kommer.

Elisabet. sa...

Annas mamma: och så roligt att se era namn här .,. det känns som om ni tvärtittar in i köket och står där en stund .-)

Ja, jag sade just till pv att ..,"det måste vara från din pappa du har fått ditt oändliga tålamod!" för det är nog den egenskap jag mest förknippar med pv.

Han är så ofattbart tålmodig.

Och tavlan blir nog fin någonstans, särskild på en icke-mönstrad-tapet .-)

mossfolk sa...

Nu tyckte jag att alla tre tavlorna var fina, speciellt som den första faktisk var alldeles hemtillverkad.
Jag har alltid pläderat för att broderade tavlor bara sitter hos mormödrar (bortsett från under jul, det kan inte bli för många jultavlor). Men så kom sambon med flera stycken broderade tavlor efter sin mamma och nu sitter två på varsin sida om hallspegeln. Det första man ser när man kommer in. Och det känns precis hur bra som helst :)