torsdag 4 mars 2010

Dagens fönster ...


I säkert en timmes tid skottas det snö från altantaket.


.... finns i det hus som i så många år har tillhört pv:s morbror och moster.

Nu är den epoken över .., hädanefter är det stadsboende som gäller, men ännu är huset inte helt tömt på sitt innehåll och just den här dagen har pv kommit dit för att befria altantaket från all snö och själv sitter jag i en härlig fåtölj och tittar på curlingdamernas OS-vinst.

Gösta, snart åttio år, är arbetsledare.


Ja, ja. Elektrisk ljusstake då, Bert.

Efter snöskottandet vankas kaffe med nybakade semlor vid köksbordet.

Adventsljusstaken har ännu inte förpassats till flyttlådan, nej, den står där lite kvarglömd på bordet och jag säger att vi kan väl tända den och låtsas att det är advent och Sonja nickar och ler och just så blir det.

Härligt blir det!

Ja, så där lite civil olydnad en dag i slutet av februari.

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag måste ju med skammens rodnad erkänna att jag inte plockade undan mina två julljusstakar förrän i helgen som gick....

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: det behöver man inte alls skämmas för! När min mamma - fylld av Alzheimer i sin hjärna - mitt i sommaren tog fram adv.staken och ställde den i fönstret, utbrast personalen att "men Ann-Gerd, det är ju mitt i sommaren, inte kan man väl ...!"

Då tittade så häpet på dem och sa:
" ..., ja, inte visste jag att det fanns en särskild adventsstake-lag ..?"

Mamma i ett nötskal.

Små glödlampor ordnade på rad, ajabaja, såna får man inte ha framme på sommaren .-))

Heja mamma!

Heja dig Rexxie!

(Kul att se dig här. Jag undrade hur det var med dig.)

Rexxie sa...

Näe, men i mitt fall beror det bara på att jag är lat :-)

Här är allt bara bra! Lite krångel på jobbet som tar upp all min tid, men det är väl så det skall vara.

Elisabet. sa...

Rexxie: skönt att höra att allt är bra med dig. Till sommaren kommer du väl förbi och hälsar på, eller till hösten ..? Du vet att du alltid är såå välkommen!