onsdag 3 mars 2010

Om katten Jansson ...


Den riktige pElle.

Det finns absolut ingenting som är så roligt med bloggandet, som det här med alla kommentarer eller mail som dyker upp!

I min inkorg hittar jag en hälsning från Cecilia N som vi träffade i somras, ja, under semesterresan norröver.

Så här skriver hon (och glöm inte att klicka på länken, man blir glad av att läsa där!)

"Jansson
träffar jag en gång i veckan på terminerna.

Men eftersom jag ser pElle oftare på skärmen så börjar jag nästan säga fel: Jansson får ibland heta Pelle.


Nå, när jag var liten fanns en bok om en Pelle Jansson som flyttade söderut från Norrland så namnen hänger väl ihop på nåt sätt.

På hemsidan framgår det inte att vi även har två små grårandiga kattfröknar (eller antagligen fd fröknar, henor). Men de har inte fått komma ner i stallet än utan domesticerar sig på kontoret och i teorirummet.

De är väl ungefär i ålder med herr Sigge. Fast jag minns inte vad de heter.

Men det är svårt att hålla ögonen på teorifilmen när det samtidigt balanserar en katt högst uppe på whiteboardtavlan eller när en av dem jonglerar i den "bock" som föreställer hästmodell. Rena trapetskonstnären eller barrgymnasten.

På kontoret har de gemensamt utrymme med Jansson.

Det framgår inte riktigt vad den äldre herren har för synpunkter på ungdomarna."

5 kommentarer:

sa...

den boken har jag läst, och om jag inte har fel så finns den kanske i bokhyllan på mitt rum hos pappa :)

Cecilia N sa...

Ha! Du hittade en bild på boken! Du är då så finurlig!

Elisabet. sa...

dean: ska genast kolla! (eller i alla fall kolla lite senare .-)

Cecilia N: ja, fast det blev nog inte rätt bok, tror jag ...

Cecilia N sa...

Rätt och rätt? Jag har ingen större koll på PJ-böckerna, så den här duger fint. Det är rätt PJ iaf.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ,-)

Det är bra det.