lördag 6 mars 2010

Eftermiddag ...


Träsnitt av Ljungberg, från boken som jag läser.

Ensam på pensionatet och mätt belåten .., tar jag med mig en bok och sätter mig i soffan.

Bokens titel är "Minnesbilder" och är författad av konstnären Sven Ljungberg.

Där berättar han om sitt liv som konstnär.



Det var denne herr Ljungberg som hade målat altartavlan, ja, hela väggarna, i kapellet i Ljungby.



Här är också en tavla av ovan nämnde herr Ljungberg.

Alla tre så helt olika!

Man kan fråga sig vad det är som att gör att människor faller för en viss typ av målningar?

Vid femtiosex års ålder inser jag att det jag tycker om ., är enkelhet.

En slags kärvhet.

I allt, nästan.
(Det är kanske därför den så utsökt broderade tavlan med aldrig så vackert stilleben inte går rakt in i mitt hjärta?)

Och jag tycker om målningar där det liksom blir en historia, nästan som en film som spelas upp i mitt huvud.

Det blir det för mig på träsnittet längst uppe och även på den längst ner.

Hur väl minns jag inte en bok som jag köpte till mina döttrar, den hette "Barnen i Vernette" och jag hittade den på bokhandeln som då fanns i Tibbles centrum i Kungsängen.

Det var i mitten av 70-talet.

Boken handlade om några barn i Vernette i Frankrike och bilderna var målningar från författarinnan, som jag tror .., hette eller heter Bodil Hagbrink.

Jodå, jag hittar henne när jag googlar.

Nästan i detalj
kommer jag ihåg dom här underbara bilderna som visade när det var olivskörd .., barnen i skolan .., marknaden på torget och allt sånt!

En helt fantastisk bok och det var bilderna/målningarna som gjorde att jag tyckte så oändligt mycket om den och för mig blev det som nästan en spelfilm.

Nu kom jag minsann långt ifrån herr Ljungberg, men vad jag tänkte avsluta med var att .. nästa gång vi besöker Småland, då står en visit på Ljungbergmuseet på min agenda.

Jepp.

Just så är det.

2 kommentarer:

Evas blogg sa...

Och jag tror att du och jag har lite liknande smak när det gäller tavlor. Enkelheten. Det vardagsnära. Glada färger och lite naivt uttryckt. Jag ska maila dig min älsklingstavla - som jag har målat själv (är jag skrytig då?).

Elisabet. sa...

Eva: inte ett dugg skrytig och jo, jag tror också att vi har ungefär samma smak. pv har en stor tavla i vardagsrummet som han har vunnit, helt i annan stil än dom i inlägget, men den tycker jag också om.
Jag ska ta en bild av den .-)