måndag 1 mars 2010

Läsvärt ...



Gårdagens DN .., söndagsdelen, sidan 14, 15 och 16.

En oerhört intressant artikel som handlar om Johan von Schreeb, svensk läkare som tillbringade tre veckor i katastrofens Haiti.

(Denne Johan von Schreeb var för övrigt en av tre läkare som grundade den svenska avdelningen av Läkare utan gränser.)



Hela artikeln är så otroligt intressant och så här berättar den svenske läkaren om detta med Läkare utan gränser:

"Det jag tycker är sympatiskt med Läkare utan gränser är att arbetet och behovet på fältet styr verksamheten, inte byråkrati.
Vi delar med oss av vårt yrkeskunnande men tar inte ut några stora ekonomiska ersättningar.
När jag varit ute och jobbat har jag jag ibland träffat FN-anställda läkare som säger: nu har jag jobbat i åtta år, nu gäller det att hålla ut i tre år till så får jag full FN-pension.
Det är fel sätt att närma sig uppgiften, säger Johan von Schreeb som fick cirka 12 000 krornor (före skatt) i lön för sina tre veckori i Haiti.
Jämför med en svensk så kallad stafettläkare som kan kvittera ut närmare 100 000 kronor av landstinget för samma tid."

Den som skrev hela artikeln - sååå läsvärd - heter Erik Ohlsson.
Fotograf var Jimmy Croona.

Om någon vill bli månadsgivare till Läkare utan gränser, så går det bra att klicka på den här länken.

Och mer om organisationen hittar du här.

2 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Vilka fantastiska människor det finns överallt!

Elisabet. sa...

Sven: ja, just det! Aldrig att jag upphör att förvånas.