fredag 5 mars 2010

Houston calling ...



När pensionatvärden har givit sig av till landet Dalarna, då delegeras sysslan att hålla pensionatet varmt och beboeligt till undertecknad.

Man stiger så att säga i graderna.

Och jag säger bara en sak: fy farao!

I anslutning till värmepannan finns nämligen fem röda spakar .., där finns en sladd, en timer, där är solfångarapparaturen och där är fem olika temperaturmätare att vila ögonen på.

Var gång jag står där med den av mig handskrivna manualen i handen, känner jag det som vore jag driftansvarig för ett kärnkraftverk och fel hantering av någon röd spak är lika med härdsmälta ..., eller, ja, som den som sitter framför tv-skärmarna och är Högsta Ansvarig när det är dags för raketuppskjutning.

Och så ringer telefonen.

"Ja, solfångarcentralen ...?" svarar jag som anar vem som väntar i luren.

Jodå.

"Hmm ..., ja, här är allt bra .., vi närmar oss Filipstad nu, många ska in på Systemet och handla .., ja, förresten, hur går det med solfångarna ...?" frågar skidlöparen.

(Anar ni den lättsamma tonen? Egentligen är detta, den sista frågan, själva ärendet .., han är orolig att jag ska sabotera hela värmeanläggningen ...).

Då är jag redan på väg in i värmecentralen och så rabblar jag ..."vänster vred har jag .. och den i mitten och .., solfångarna är påslagna och sladden i ..".

Fel, förstås.

"Höger vred ska vara öppen, vattnet måste komma in i tankarna, ja, men det måste du ju förstå!" säger driftchefen myndigt.

I bakgrunden hör jag hans storebror gapskratta.

Jo, jo.

Passa er noga.

Jag ska allt tala allvar med Vår Herre eller Dam.

Och hämnden är som sagt ljufv.

Har herrarna otur blir det svårvallat och "klabbföre" på söndag.

Kan man ju hoppas.

15 kommentarer:

Cecilia N sa...

När kontrollen blinkar blå då är allt som det ska va ...

Turtlan sa...

Bra att de gynnar den lokala handeln i mitt län! Hälsa och tacka!

Om de rapporterar om en härdsmälta i Halland så vet jag var den kan vara.... Ä
*L*

Man kan bli lite plutt när man sådär lagom blir tillrättavisad. En liknande situation hände här i går.

Som sagt... det blir en "hämd".

Hej från takdropp i Sola stan

Elisabet. sa...

Cecilia N: ,-)))
Huvva! Vilken pärs detta är.

Turtlegirl: ja, det ska jag hälsa! Det som förvånar mig är att många skidåkare (dock inte pv) super sig fulla efter loppet, det hade jag inte trott .-)

Turtlan sa...

... funderade på det samma... ska de festa efter skidturen?
Lite konstigt för mig också.

Oavsett så lär det inte behövas många droppar efter en sån tur för att bli lite vimmelkantig!

Tankevågor sa...

Åh Elisabet jag skrattar så tårarna rinner här när jag läser om din oro för härdsmältan! :-)
Om du bara visste hur LIKA vi är i det här!!! Helt otroligt....det skulle kunna vara Anders och mig som det handlade om!

....skrivna komihåg-lappar hur det funkar och så hans tålmodiga förklaringar! Åh...det är så mycket VI! Ha ha ha....

Så SKÖNT att det finns likasinnade eller hur?

Rexxie sa...

Är det inte dags att han datoriserar? Det finns massvis med fina styr- och reglertekniska saker som gör att man slipper krångla....

Elisabet. sa...

Turtlegirl: jag trodde knappt det var sant när han berättade om det första gången .. kanske hade jag inbillat mig att vasaloppsåkare var skötsamma typer ,-))

Londongirl: ,-) Vi kanske skulle bilda en förening ?

Rexxie: pv? datoriserr? Å, Rexxie min vän .., han har svårt att veta hur man fixar inlägg på sin blogg .-)
Men se värmepannan, den kan han ha "fin-lir" med .., han vrider och har sig på de olika spakarna, så där som vore han en pilot på en rymdfärja!

Och jag ska väl lära mig jag med .-))

S o F sa...

Tur att det är inte är jag som ska sköta det där "kärnkraftverket". Jag hade helt säkert också blivit myndigt tillsagd...

Ja, ja man kan inte vara bra på allt. ;)

Tack Elisabet för gratulationerna hos mig - de värmer! :)

Ha det gott i vårsolen!

Monet sa...

Haha, så kul:-) Eller förstås INTE, för dig. Jag avundas dig inte de där uppgifterna, fy farao så krångligt det verkar. Och du kan ju inte ringa honom under pågående lopp heller om något skulle hända i "ställverket".

Allt jag hör om olika värmepannor är egentligen elände - från tomt i tanken till sånt här som du måste sköta nu.

Vi har luftvärmepump som bara susar och går. Och när det krånglar (har det gjort en gång på ett år och det var vårt eget fel) så ringer man installatören som kommer nästa morgon klockan 8 och ordnar till allt igen. "Bonjour Madame, vad är problemet?" Gratis är det också.

Jag ska hålla en tumme för att du orkar hålla ställningarna och så får man väl se om man ska heja på pv:n eller inte?

Elisabet. sa...

S o f och Monet: ja, det går bra - so far - .-)

Luftvärmepump vill jag inte ha .., jag tycker att det susar och låter för mycket när man sitter ute.

Monet sa...

Inte då! Vårt utomhusaggregat sitter så till på andra sidan av huset att det inte hörs ett enda dugg!

Så hade vi det i skärgårdshuset också. Hördes ingenting eftersom aggregatet satt på baksidan av huset, suset vi hörde kom från havet!

Suset inomhus är med vår nya apparat härnere helt försumbart och berätta för pv (fast det vet han ju) att man på kort sikt nästan halverar sina energikostnader med den här sortens system.

Hoppas det går bra i ställverket!

Anonym sa...

Oj vad jag tycker att du sköter det hela bra.
Jag känner ingen som helst oro, det här kommer att gå så bra.

Puss

PV

Elisabet. sa...

Monet: men han får veden billigt eller gratis av sin bror och från maj kanske, så sköter ju solfångarna om allting, så hans kostnad är nog låg ändå, tror jag.

Grannen mitt emot har sitt aggregat mot vägen till, ja, mot oss alltså .., och var gång jag passerar tänker jag att .., å, fy så hemskt ,-)

Dom tillbringar väl all tid på baksidan då?

Anonym sa...

Herregud, skulle inte stå ut en dag med sånt. Och när vi hade oljeelning var jag rädd att det skulle börja brinna nånstans. Har nu bergvärmepump sedan några år, helt tyst, går som en klocka, inget pyssel alls.
Hälsn
Inget konto o Google

Elisabet. sa...

Anonym: nä, inte är det nån höjdare, tycker jag .-) Och huset är stort ... det tar tid att få upp värmen.
Nu ska han väl skaffa en kamin i vardagsrummet, då blir det väl enklare. (Kanske ..-)