onsdag 30 juni 2010

Kvällspromenad ...



Vi går ut vid sjutiden och kommer hem två timmar senare.
"Här bor barnmorskan ..., du vet ...", säger jag till pv.



Fritidsbaren .., detta kultställe i Ystad.
Här har jag suttit med flera av bloggvännerna.



Tar vägen genom Sandskogen .., går över järnvägen .., ser oss noga för.




"Titta, håll med om att de som planerar grönområden är makalöst duktiga på att få det ombonat och lummigt!" säger jag till pv.



Överallt planteras buskar och blommor i Ystad!

Vid cykelställ .., vid soprum .., vid parkeringsplatser!

Och jag tänker att det verkligen inte behöver vara prunkande blommor, nej, stora sjok med olika buskar gör att det blir sååå lummigt!



Stor daggkåpa .., ååå, så vackert!
En boulebana ..., några bänkar att sitta på medan man väntar på sin tur.

En slags omtänksamhet.



Det blir vila på stranden.

Svalor pilflyger någon decimeter ovanför vattenytan .., fram och åter ..., som projektiler är dom!

Nere på grönområdet grillas det .., många sitter familjevis och har kylväskor och picknickkorgar inom räckhåll.

Och det är precis lagom varmt ute.

10 kommentarer:

Evas blogg sa...

Ja nog har man suttit vid Fritidsbaren allt!! Vilken fin kväll det var!!!

Elisabet. sa...

Eva: sååå trevligt det var!

Monet sa...

Mn blir ju rent som sugen att flytta just till Ystad! Eller åtminstone ha ett litet svenskt utrymme just där.

Så vackert! Tack för att du visar detta!

Monet sa...

Man blir ju rent som sugen att flytta just till Ystad! Eller åtminstone ha ett litet svenskt utrymme just där.

Så vackert! Tack för att du visar detta!

Monet sa...

Man blir ju rent som sugen att flytta just till Ystad! Eller åtminstone ha ett litet svenskt utrymme just där.

Så vackert! Tack för att du visar detta!

Elisabet. sa...

Monet: ja, och efter sjutton år i stan upphör jag aldrig att fascineras över hur grönt och fint det är.

Monet sa...

Bloggers kommentarfunktion fick mig att upprepa min förtjusning över dina bilder ser jag. Men så vackert var det ju!

Förstår att det verkligen är med blandade känslor du flyttar därifrån. Men vissa ställen bär man ju alltid med sig i hjärtat och stan ligger ju kvar!

Mian sa...

Jag blir jättesugen på att flytta till Ystad! Har du tips om nåt jobb? (jo, jag menar allvar!)

Anita sa...

En repris...

När jag ser alla dina vackra kort från Ystad, så tänker jag alltid: Ystad är en stad jag skulle kunna tänka mig bo i! Eller i Visby...

Båda städerna ger mig en känsla av att bo utomlands, och det har jag alltid tänkt att jag skulle göra nån gång igen...

Om jag får min man med mig förstås! ;)

Allt gott Elisabet!

Elisabet. sa...

Mian och Smulan: jag hade aldrig varit i Ystad när vi kom med flyttlasset. Exet däremot, hade kört runt i Skåne och tittat på olika hus och hela tiden ringde han hem och sa att .."men det är vackrast nere vid ystad och österut".

Från sekund 1, kom jag att trivas i Ystad.

Jag har aldrig i hela mitt liv mött vänligare och artigare människor.

Glada, öppna, frimodiga.
Glada i livet.

Och där är så ofattbart vackert.

Och så LAGOM.

Sök er dit! Det är nära till Köpenhamn, Malmö, ja, till hela världen, känns det som.

Det finns UNDERBARA stränder, strövområden .., Österlen bara en bit bort .., böljande ängar och åkrar .., rapsfält .., vallmo .., fast mest av allt tycker jag om människorna!

Nu, när jag ska lämna Ystad, tänker jag att .., ja, jag ska vara sååå glad för dom här åren .., och lägga alla fina minnen i hjärterummet .., och så börjar jag på nytt i landet halland.

Det blir säkert bra.

Och om åtta och ett halvt år går jag i pension ., då kan vi flytta tillbaka till Ystad .-)