onsdag 4 augusti 2010

Nya tider ...


Bilden visar en av stockrosorna här mot husväggen.
Den är så vacker så det är inte sant.


I högstadiet skulle det bli uppsjungning för vår musiklärare, vars namn jag har förträngt.

En och en skulle vi gå in i lektionssalen och sjunga upp, medan övriga klasskamrater stod utanför och väntade.

Det var i gamla träskolan i Malå.

Och det blev min tur och läraren sa att jag skulle sjunga "Billy Boy" (ohh, where have You been Billy Boy, Billy Boy, oh, where have You been, charming Billy ..?" och jag svarade att aldrig i livet, det kunde han glömma, ty jag var blyg och visste att bakom dörren stod Johnny och Dan och de övriga och lyssnade i smyg.

"Jaså, på det viset, du vägrar att sjunga ..?" sade läraren.

Jag sa att just så var det.

"Då ser jag ingen annan utväg än att du får sänkt betyg i musik, du får en 2:a ...", sa magistern och jag sa att då fick det bli så.

Sjöng, det gjorde jag inte.

Och en tvåa fick jag.

Men nu, fyrtio år senare, sitter jag i ett gult hus på en kulle och nynnar på en sådan vacker melodi och plötsligt tittar pv upp och säger ..."men du .., du kanske skulle gå med i kören .., du sjunger ju riktigt fint och tänk, du håller tonen också."

Hur tror ni, kära läsare, att det känns att höra något sådant?

Ska jag berätta för er?

Nä, jag tänkte väl det.

Det behövs inte.

Melodin, som ljöd så vacker från min strupe ..?

Den här.

11 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Hahaha! Du kunde ju fått en hel drös med extra poäng om du sjungit! Men ärligt, hade du haft ett bättre liv med en 3:a eller en 4:a i betyg i musik? :)

Elisabet. sa...

Trillingnöten: ja du .., det spelar nog ingen roll hur många extrapoäng jag hade fått .., jag hade ALDRIG sjungit högt .-)

På dejtingsidan där jag var med ett tag, där skrev en man att .."oj, du verkar vara en enveten en .., bäst att tacka för sig ..".

,-)

Så är det nog.

S o F sa...

Det är kört för min del. Mina närmast anhöriga har meddelat att jag inte kan sjunga.
Va - det hade jag ingen aaaaning om. ;)

Angående Vedum och fasadmålningen så hade jag lagt en liten länkning just i ordet Vedum, så man skulle slippa googla själv...

Men det är klart att det är ju inget tvång att klicka på ord/meningar/namn som är länkade. ;)
...eller på klicka-och-tryck-grejer...

Soliga kvällshälsningar!

S o F sa...

Men jag var TVUNGEN att klicka på stockrosbilden.

SoF

Monica sa...

Vilket lyft det är med din "nye" karl. Han verkar bra på många sätt. Och jag tycker inte lärare alltid är så bra när de visar bristande inlevelse. Vi tittade på foton igårkväll med vänner här, bl a mitt konfirmationsfoto, Lasse som är med på det, han och jag höll ihop lite när vi blev missförstådda i småskolan, han heter Adolfsson nämligen och när vi pratade visor en dag så kunde han mycket om Olle Adolphson. Fröken sa då: är det nån släkting till dig det? var tyst nu! här ska vi prata om de som folk känner till:-). Tänk sånt glömmer man aldrig.

Anna-Lena sa...

Det är ju alldeles tydligt att du fått tag på en mycket bättre lärare nu! Vad jag förstår är han lika uppskattad av sina elever.

Elisabet. sa...

S o F: ja, det är bra att NÅN vet hur man ska göra för att klicka .-))

Monica: min störstasyster fick av sin småskolefröken höra att hon (syrran) bara fick mima när dom andra sjöng, för hon sjöng falskt.
Tror du att jag EN enda gång i livet har hört henne sjunga? Nej.

Så .., jo, han är en bra magister, tycker jag .-)

Anna-Lena: absolut .., och man får vara sig själv, det är det viktigaste, tycker jag.

Ingela sa...

Elisabet; att sjunga i kör innebär att man gör precis samma sak som en hel massa andra, samtidigt. Jag med (min kollektivistiska själ)tycker att det är den bästa upplevelsen av alla. Hur går det för dej?

Men prova om det lockar. Musiken är något som verkligen sätter guldkant på livet. Rekommenderas!

Elisabet. sa...

Ingela: jag minns att vi i mellanstadiet sjöng på någon julavslutning och jag nästan grät .., så roligt tyckte jag att det var!

Så nog tror jag väl .. men .., ja.

,-)

Cecilia N sa...

Ajdu Ingela, jag tror jag förstår vartåt du pekar ... samlad tropp ...?

Ja men sånt har du ju överlevt tidigare, Elisabet.

Evas blogg sa...

Ja men gör det! Vad kul!