fredag 6 augusti 2010

Ytterligare en insikt ...

I början av 90-talet fick jag äran att genomgå en ett test där man på ett finurligt sätt skulle få veta vilka yrken som vore passande för ens personlighet.

För min del blev florist, journalist, trädgårdsmästare, psykolog och så att arbeta inom vården.

Jag undrar jag om inte prästyrket också anbefalldes?


Trädgårdsmästare, jomenvisst!

Inget av detta har jag kunnat titulera mig som.

Nej, i alla år har jag stått bakom kassan på Ica.

Och nu, när vi gör fint i lilla gästrummet, ja, då har jag även kunnat utesluta vissa yrken som jag nu vet absolut inte passar mig.

Takmålare är ett.

Tapetsera väggar ska jag inte heller ägna mig åt.

Men ..., i takt med att jag servar pv .., ja, jag sätter lim på väggen och dammsuger och räcker honom små vassa knivar .., tapetserarborsten .., håller i breda tapetvåden och annat .,. ja, det är jag kommer på vad som vore som bäst: jag skulle passa alldeles utmärkt som operationssköterska!

"Kniv!" säger pv och vips, räcker jag honom kniven.

"Håll här ..!" säger han och då rycker jag genast in och håller våden.

Ja, men det är ju precis som vid operationer!

Och det ska jag säga er, att samarbetet med Doktor Göransson, det fungerar alldeles utmärkt!

// Medan vi kämpar med den näst sista våden, berättar jag om detta för pv.
Han börjar att gapskratta.

"Ja, tänk när du står där i operationssalen och patienten ännu är vaken och då säger du .."hör du .., kan du hålla händerna som till bön .., ja, sätt ihop dem som när du ber ..,så får jag se vilken tumme du har längst upp ..?" .., då kommer den arme patienten att tro att livet närmar sig slutet.

10 kommentarer:

Anitha sa...

:-D :-D

Rexxie sa...

I ditt fall undrar jag om inte psykolog/präst är ungefär samma sak som snabbköpskassörska?!

Elisabet. sa...

Rexxie: ,-))

Jaså, det tror herrn ..?

När ska du komma och hälsa på ...?

Steel City Anna sa...

Sånna där tester var inne på 90-talet, var finns dom nu tro? jag skulle gärna göra om ett sånt test. Jag fick en gång högst poäng i yrket husmor, när jag var en 16 år sådär. Och det tyckte jag var väldigt trevligt. Skulle vilja veta om jag skulle få samma poäng igen :)

Cecilia N sa...

Jag anar att det finns att få tag på nära platsjournalen på nätet.

Jag vet iaf att dottern varit på och testat. Nåt pedagogiskt sa det.

"Men jag vill ju inte bli lärare!" sa hon. Men pedagoger finns ju på så många andra ställen än i skolan.

Nu har hon hittat sitt yrke säger hon, men det är många år tills hon kan verka i det. Och visst finns det plats för pedagoger där med ...

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag måste säga att jag tyckte att det var jätteroligt, det där testet .-) Intressant, helt enkelt och jag tycker nog att svaren till viss del stämde med vad jag är intresserad av.

Elisabet. sa...

Anna J: "husmor" ...., ja, men en husmor har ju en viss ledande befattning och om jag har fattat det rätt, så har du väl en sådan ..?

Det kanske var helt rätt?

Anonym sa...

Mitt tredje försök, hoppas att det fungerar nu. Ville bara säga att ert samarbete verkar fungera bättre än det gamla paret i TV som skulle tapetsera en fondväg, jag tror att programmet hette något med Paradis. Mannen var ganska irriterad på sin fru, han ville ha hjälp men sen dög det, han blev bara irriterad på henne. / kram Agnetha

Elisabet. sa...

Agnetha: det fungerar jättebra! Jag kommer med uppmuntrande tillrop och hjälper till allt jag bara kan .., och får beröm dessutom .-)

Steel City Anna sa...

Ja, det har du förstås rätt i. Maten får jag laga hemma dock :)

Jag ska genast googla platsjournalen efter test!