tisdag 19 oktober 2010



















Det är inte ofta jag möter människor längs lilla slingervägen, men idag, när jag ska hämta posten, då händer det.

Först av allt ser jag nosen på en gråspräcklig whippet och sen kommer förstås matte.

Ganska länge blir vi stående i solgasset och det blir prat om hundar .., ("Mandus" är hennes sjätte whippet och jag berättar att i Malå fanns i min ungdom en kvinna, Addie Bergström, hon hade just whippets och jag har alltid tyckt så mycket om korthåriga hundar .., nu står jag och klappar Mandus som nosar på min högra sko ...) .., om vilken ras man tycker om och varför .., om arbetslöshet och om arbete ("du är lärare, eller ..?" säger jag och kvinnan svarar .."ja, jag har arbetat som textillärare i Gnesta, söder om Stockholm) ., om var man bor och varför ..(hon bor i Varberg och jag säger att det måste vara en av Sveriges vackraste städer) och vi pratar också om mörkrädsla och skräcken för inbrott.

Sånt.

Hela tiden står jag med en bunt post i ena handen och det är varmt och skönt ute .., regnet har för länge sedan upphört .., himlen är höstigt ljusblå .., och flaggvimpeln hos grannen i det lilla gula huset, vajar i vinden.

Det känns bra.

Allt känns bra.

Inga kommentarer: