tisdag 19 oktober 2010

Så här blev det.


Det är ju så här, att jag hade förfärliga problem med nya redigeringsprogrammet hos Blogger, när dom nu bytte.

Fortfarande kan man använda den gamla versionen, men den lär ska tas bort, så jag tänkte att det är lika så gott att man vänjer sig.

Och ännu har jag inte lärt mig riktigt hur det går till .., det här med bildtext, t.ex. är ett eländes elände! Man kan knappt skriva mer än tre ord under bilden, sen hoppar den - texten - iväg någon helt annanstans!
 Då går jag alltid tillbaka till den äldre versionen och skriver in den, men hur länge till ...?

Och så var det detta med "header".

Christina Alvner erbjöd sig generöst att hjälpa till .., jag skickade bilder (som var för små ..) och till slut var jag tillbaka på ruta ett .., började om från början med bara bloggrubriken .., letade mig fram bland bilder som jag inte hade förminskat och hittade några få exemplar.

Testade en header med får i en hage - så vackert - men då skulle jag bli bunden till den gröna färgen och det vill jag  i n t e  vara.

Hittade den här - tillräckligt stor för att kunna kapas på längden och höjden - och nu ska jag försöka vänja mig vid den.

Stranden är här i Stensjö, bara fem minuters promenad härifrån.


/Kvällens bl.tryck. 128/73 ... ännu håller det sig på plats.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig om det där med bildtext med nya "blogger".
Det fixar inte jag heller, tyckte gamla var mycke bättre och enklare på alla sätt...
/gunnar i vaplan/

Elisabet. sa...

Gunnar: nej, jag avskyr just det där med bildtexten. Man kan ju bara skriv en enda rad, sedan tjoppar texten iväg åt lite hur som helst!

Och lägger jag in flera bilder och skippar bildtexten och sedan skriver ett inlägg under varje bild, då kan det bli hur galet som helst och det SPELAR INGEN ROLL att jag gör som man ska, texten hamnar fel.

Då går jag ofta tillbaka till den gamla och fixar till det. Måtte dom inte lägga ner den helt!

Tankevågor sa...

Visst var bilden med fåren fin men jag gillar den här ännu bättre. Den är "lugn" och kommer inte att dominera över andra bilder som du lägger in.

Tycker det är så fantastiskt med ditt tryck! Det beror nog på att du kommit till ro där i Halland och närheten till dina killar...både de med tassar och den med vanliga fötter. :-)

Elisabet. sa...

Londongirl: ja, så kände jag också! Jag tycker att den är underbart gosig, fårbilden, men det gröna skulle ta över ,-.)

Hörde nyss på radion att det inte är så dumt att kolla sitt tryck hemma och jag förundras också - men ändå inte - jag upplevde en våldsam stress på jobbet, särskilt vi öppnade en timme tidigare och jag ville hinna med lika mycket innan vi öppnade ,-)

SoF@Format900px sa...

Låter som om jag har tur som bytt till Wordpress...

Denna header är fin den mä´. :)

En tålmodig människa kan jag inte sägas vara, fastän det blivit bättre med åren.
Tekniska prylar som strular får det att krypa i kroppen.
Inte för inte som jag gift mig med en händig och teknikintresserad man. ;)

Fast jag är faktiskt lite teknikintresserad också men det ska INTE krångla.

Å några mer videos med prat har det inte blivit för min del, sedan jag fick ett hysteriskt skrattanfall efter att ha lyssnat på första, enda och sista inspelningen av mig själv.

Lycka till med Blogger framöver!

Varma hälsningar från landet Västergötland.

Anitha sa...

Och du har inte provat det jag la in åt dig?

Elisabet. sa...

Anitha: nä, men jag ska, på testbloggen.
Fast nu har jag ju lärt mig .., det är bara det där med bildtexten som är dåligt.

Anitha sa...

Om du skriver bildtext... använd INTE 'Enter' om du vill ha en ny rad i bildtexten. Använd 'SHIFT' + 'ENTER' i stället.

Elisabet. sa...

Anitha: jag vågar nästan inte skriva det .. (det är väl ingen som läser här ...? men vilken är shift-tangenten?

Anitha sa...

:-)
Den som du håller ner då du vill ha en enstaka stor bokstav (inte Caps Lock). Sitter under Enter.

Anita sa...

Känner igen dina problem helt och fullt. Första veckan var värst innan jag förstod n å t av alla de nya verktygen.

Bildtexten skippar jag ofta - speciellt om de är långa. Då skriver jag direkt under bilden istället.

Jättegulliga och hjälpsamma Christina hjälpte mig också med att centrera texten i headbilden ett bildprogram - texten gick ju inte att rubba från vänstermarginalen i den uppdaterade Blogger!