måndag 18 oktober 2010

Igårkväll ...





















..... läste jag ut Karl Ove Knausgårds "Min kamp".

Bokens inledning, vad som händer med blodet i kroppen när en människa dör och vårt förhållande till döden , är fullständigt magisk!

(Bara en sån sak som att vi så snabbt gömmer undan en död människa .., att obduktionsrum aldrig ligger på översta våningen i ett sjukhus, utan längst ner ... nästan i underjorden ... osv.)

Jag högläste den (inledningen) för pv, som måhända inte fann den riktigt lika fantastisk, men för mig var den absolut magisk.

V i l k e t  s p r å k!

V i l k e n   f a n t a s i!

Och sedan - det är som att vända blad - fortsätter boken och man får följa Karl-Oves uppväxt i en småborgerlig familj, tillsammans med storebror Yngve.

I Norge.

Det är förhållandet mellan bröderna och deras (alkoholiserade) far, som utgör stommen i det hela, men där finns också en tonårstid med mängder av igenkänning (även om författaren, f. 1968, är fjorton år yngre än undertecknad) och där finns en nästan ..., ja, obegriplig förmåga att frammana känslor och ögonblick och som hastiga tvärklipp från verkligheten; som små bilder.
(Karl Ove passerar en frisersalong och mannen i stolen vänder på huvudet för att titta ut och frisören som då bestämt vrider kundens huvud i rätt klippläge. Sånt.)


Mamma och Pappa. Boken får en att tänka tillbaka.


I närapå detalj beskriver författaren möten med människor från sin tonårstid.

Han kommer ihåg dem alla: Monica vars föräldrar var ungerska judar, Hanne som sjöng i kör, Siv, Benedicte med "skarpa, nästan lite femtiotalsaktiga ansiktsdrag" .., det var Tone, Anne som hade fått mens, och Hilde och Irene, Nina och Mette .., "liten, spetsig och intrigant".

Och hans kamrat Jan Vidar, han som i mina ögon, är så helgjuten.

Själv saknar jag helt förmågan att beskriva ett ansikte, jag kan inte heller påminna mig hur någon var klädd .., däremot vet jag hur deras händer ser ut och jag kan lätt komma ihåg rösten.

Men Knausgård, han kan.

Det finns avsnitt i boken med kompakta stycken, helt fria från prat, - flera sidor tättskrivna och med författarens tankar - som får mig att snabbt ta mig därifrån .., men sen finns det andra som är helt underbara!


Min egen pappa. En 14-årig Elisabet tog bilden.


Hans sätt att beskriva lillebrorskänslan (lätt igenkännlig för en lillasyster) .., förmågan att läsa av sina föräldrar, så där likt en barometer (och man ligger där med boken i handen och tänker tillbaka på sin egen barndom och jag tänker på min pappa, som var min absoluta trygghet .., så länge pappa fanns, kunde aldrig nånting riktigt farligt hända, det var så jag kände det som lillflicka.) ..., förhållandet till klasskamraterna .., var i gruppen man befinner sig .., alla dubbla känslor .., just allt detta tycker jag att Knausgård beskriver alldeles glasklart.

Jo, frånsett dom kompakta avsnitten, tycker jag att det här är en fantastisk bok, med ett underbart språk, säkerligen till stor del tack vare översättaren, Rebecca Alsberg .

Något betyg sätter jag inte ännu, den måste få sjunka in.

(På sid 356 beskrivs hur bröderna Karl Ove och Yngve diskuterar sin fars begravning. Hur ska den se ut?
Borgerlig eller kyrklig? Och pratet hur man kommer fram till ett beslut. Åååå, den känslan .., den är så perfekt beskriven! Allt det där dubbla i känslorna .., hur man som vuxen människa plötsligt blir liten igen .., och ändå ska man vara den som Har Ansvaret .. man har plötsligt blivit förälder till sin pappa eller mamma).

9 kommentarer:

Sven Teglund sa...

Åh vilken fin recension, Elisabet!
Just nu är varje dag så spännande, för jag vet att boken finns där och att jag kan fortsätta läsa den, kanske till kvällen. Jag håller med, hans beskrivningar av hur han lyssnar in sina föräldrar likt en barometer, känner av alla stämningar i huset beroende på om mamma är hemma eller inte..... det där känner jag igen från min egen barndom. Den där underliggande rädslan för sin far, den levde jag också med.....boken tar mig tillbaka till händelser i min barndom som jag för länge sedan glömt, trängt bort. Det är starkt!

Elisabet. sa...

Sven: precis! Fastän min pappa var Den Stora Tryggheten, var han sträng och det var nog precis som i den här boken. Man p e j l a d e och såg hur läget var.
Hur ofta minns jag inte att mamma stötte till våra ben under matbordet .., då, när nån av oss tre flickor började vara uppstudsig mot pappa.

Så där för att hyssja oss.

Det gällde att tänka på husfriden .-)

Kesu sa...

Jag älskar bloggarnas bokrecensioner - de är bäst. Är nyfiken på, men är inte säker på att jag orkar ge mig i kast med Knausgårds bok. Efter din lyriska recension får jag fundera lite till, känner jag. Tack!

Och apropå en recension av dig för ett tag sedan (hann inte skriva nåt då): om du gillar Michael Connelly, ska du läsa I lagens limo och och Gatans lag. Där introducerar han en ny hjälte som är mer spännande än Bosch. (Och inte lika klyschig som Bosch ibland kan bli.) Fast i bok nummer två, Gatans lag, möts de. Jag lyssnade andäktigt till ljudböckerna. Nu ligger nummer tre på diskarna, The reversal. Godis!

Elisabet. sa...

Kesu: tack för tipset om Connelly! Ska ta mig an dem.

På centralen i Malmö finns en liten bokhandel och där sitter kundernas recensioner (på små, vita fyrkantslappar) i entrén.

Jag ÄLSKAR att läsa dem!

Och hemma i Malå föreslog jag bibliotekarien att dom skulle sätta upp en anslagstavla där låntagarna fick tipsa om bra böcker.
Jag tyckte (och tycker) att det var ett jättebra förslag.

Det tyckte inte hon.

Kesu sa...

Vaba? En bibliotekarie som inte gillar att låntagarna tipsar varandra om böcker??? VARFÖR INTE? Jag ryser när jag hör det! På flera bibl i Stockholm sätter de upp lästipslappar. Kanon, tycker jag. Ska vi starta en boktipsblogg???

Elisabet. sa...

Kesu: ja, det hade varit perfekt!

(Bibliotekarien? Ja, säg det, varför hon inte tyckte om idén? På ett litet ställe som Malå hade det dessutom varit bra på det viset att såg man att Maggan Wikström hade rekommenderat en bok, då skulle jag absolut låna den, för jag visste att vi hade ungefär samma smak .-)

Christina sa...

Vilken bra idé om lästipslappar, det har jag aldrig stött på! Skulle jag göra det så skulle jag antagligen stå och hänga där resten av dagen.

Monica sa...

Väldigt bra idé tycker jag också och något jag aldrig sett här, kanske ska förslå det. Kan ju inte hända nåt värre än att bibliotekarien svimmar:-). Kan tycka de är lite speciella här och aldrig hört de pratar med folk.

Elisabet. sa...

Christina och Monica: det här var på 80-talet nångång när jag föreslog det här med anslagstavlan, det kanske finns nån där nu?

Om någon hemma läser här, så ...?

Det var ju ofta så, att om man gick efter tidningarnas omdömen, så stämde dom sällan med vad som stod i hyllan för "nyligen återlämnat".

Dit går jag annars ofta.

Där hittar jag alltid nånting .)