onsdag 20 oktober 2010

När trycket stiger ...



Igår hade jag, som så ofta annars, ställt sängkammarfönstret lite på glänt och glömde väl bort det hela ..., och när pv kom hem från jobbet, muttrade han lite (läs: mycket ...) och sa att "tala om att elda för kråkorna".

"Ja, ja, men dörren var i alla fall stängd!" sa jag, liksom till försvar.

Och förresten hade vi inte eldat heller.

Säkert var det därför som han inte eldade under gårdagskvällen .., nej, som bestraffning (helt rättmätigt i och för sig ..) skulle jag väl idag få hämta ved och fixa värme själv.

Så det gjorde jag.

Hej å hå, det var rena eldarevalsen!

"Ja, jag vakna när vattnet blev påsläppt, you see,
och kamraterna eldade under,
det var kolmörkt i kitteln och vattnet det steg,
så jag flydde ju högst uppinunder,
men där var det ju stopp, där var manluckan på
och jag tänkte, nu är det nog klokt,
Charlie Barr, att du kvickt läser upp fader vår,
för här, blir du ju levande kokt!"

Ungefär så var det.

Och så, efter någon timmes tid, börjar såväl den röda pannan som alla ledningar och en stor behållare på golvet att mullra och närapå hoppa omkring .., ja, alla som har haft en vandrande tvättmaskin vet jag menar.

P a n i k!

Och jag kollade alla vred och reglage och det mullrade och stånkade och nu var det inte långt ifrån att pannan började promenera in till köket och jag kollade datorn (hitta.se) och ringde Sturegymnasiets matte-lärarrum och nej, "Thomas har träff med sina elever, dom som han är mentor för ..", sa den vänliga damen som sade sig heta Lena och jag sa att ..."ååå, jag tror att pannan flyger i luften! be honom ringa genast när han blir fri!"

Om jag säger som så, att mtt annars så låga blodtryck vid det laget hade rusat upp i oanade höjder, överdriver jag inte.

Och så, efter kanske en kvart, ringde han.

Lugn och sansad och snäll, som alltid.

"Hmm, få se ... har du satt i den vita kontakten .., den som pumpar vattnet från pannan ..?" frågade han.

Och jag kollade.

Nä.

Det var just det jag inte hade gjort.

Pannan stormkokade!

12 kommentarer:

Monica sa...

;-) exakt det där skulle jag tycka vara besvärligast med hus, kommer ihåg mamma som fixade med detta jämt, ved och olja och koks. Pappa hade långa dagar borta. Tycker du är väldigt duktig! Och hus med fjärrvärme verkar bra annars:-).

SoF@Format900px sa...

Puh! Tack och lov för sansade människor.

Tycker jag känner igen mig.
Fast inte så mycket i den sansade.
Förstås.

Elisabet. sa...

Monica: ja, det var fasansfullt hemskt! Och HUR kunde jag bara glömma kontakten? Den andra - pumpen till elementen - den var prydligt isatt.

Elisabet. sa...

S o F: haha ..-))

Anonym sa...

jaherregud ett sånt drama! Det är sådant jag hatar med att bo ensam i ett hus. Rätt som det är tutar eller porlar det nånstans och jag får panik med en gång! Må jag aldrig leva med en mullrande värmepanna! /baraträdgård inloggad med fel adress..

mossfolk sa...

Oj, dramatik på hög nivå i det gula huset på kullen. Men väldigt roligt skrivet, tycker jag som som fnissade högt åt Bettan och pannan som närapå promenerade in i köket... ja så här i efterhand.

Rexxie sa...

Då kan du väl snart skriva en bok: "Kassörskan som flög i luften"...

(men inte med ett gult och rött fult omslag :-)

Anonym sa...

PV kanske borde ha en personsökare på sig för mycket AKUTA ärenden. Ungefär som " krossa glaset i nödfall" .

Kan ju vara skönt att veta utifall att så du kan nå honom på stört! Superstört!


Turtlan

Mian sa...

När vi reste i husvagn för många år sedan så var jag livrädd för allt som hade med gasolhantering att göra. Då gjorde jag en "gasinstruktion", en steg-för-stegmanual.
Kan du inte ha någon form av checklista? Det där låter smånervöst att hålla på med...

Elisabet. sa...

Turtlan och Mian: jag hade en manual i fjol, när jag gick omkring med kryckor och det var så kallt och det skulle eldas.

Men det hade jag tappat bort och jag har ju eldat flera gånger nu sen jag flyttade hit, men hade TOTALT glömt bort att sätta i sladden.

Nu ska det upp en manual .-)

Gerd sa...

Byt till pellets, då sjunker blodtrycket!

Elisabet. sa...

Gerd: nädå, det är ju bara att sätta i sladden, så löser det sig ,-)