fredag 22 oktober 2010

Filmfestival i landet Halland ...



















Tre filmer blev det och jag log för mig själv när upptäckte att jag plockat alla tre från facket med filmer som börjar på A.

Nästa gång blir det B.

Film nr 1 är Mike Leighs "All or nothing". 

Mike Leigh är en av mina absoluta favoriter (jag säger bara "Hemligheter och lögner") .., men pv drog öronen åt sig när jag läste vad filmen handlar om, ja, jag kan inte påstå att han direkt såg ut att längta efter filmkvällen.

"I ett nedgånget område i södra London bor snabbköpskassörskan Penny och hennes man, taxichauffören Phil.

Dottern Rachel städar på ett äldreboende och sonen Rory som är arbetslös, ligger mest på soffan och tittar på TV.

Familjens grannar består av alkoholiserade föräldrar och desillusionerade ungdomar.
Phil och Penny har gradvis glidit ifrån varandra och förhållandet befinner sig i kris.

En dramatisk händelse förändrar plötsligt allt."




















Film nr 2 är klassiska Adams Revben med mina favoriter Spencer Tracy och Katherine Hepburn.

Å, den har jag sett flera gånger, men tycker att den är suveränt bra!

Och bättre skådespelare vet jag inte om det finns.

Min pappa, han älskade Katherine Hepburn och Spencer Tracy, "det var en riktig karl det!" tyckte han.

Hur väl som helst minns jag när pappa såg filmen om "Den gamle och havet" - med just Spencer Tracy - och pappa satt i soffan och tog upp sin blårödrutiga näsduk från byxfickan och om och om igen torkade han tårarna .., den var ju så sorglig!






















Film nr 3 heter "Avsked" och är en japansk historia som fick Oscars för "Bästa utländska film".

En annorlunda handling och å, så spännande det ska bli att se en japansk film!

(Pensionatsvärden som tycker om actionfilmer och spännande saker ..., suckade när jag högläste på dvd-omslagets baksida. Det blir nog en dyster helg för honom det här ...).

Men jag glömde ju .., "Hitta Nemo", den hyrde jag också.

Den tycker han nog om.

Ack, att vi bara hade en platt-tv en sån här gång!

7 kommentarer:

cruella sa...

Åh, Avsked är hur fin som helst! Och fantastiskt med ett annat Japan än Tokyo...

Elisabet. sa...

cruella: låter som bäst!

Evas blogg sa...

Asked är en helt underbar film! Jag är säker på att du kommer att tycka om den. Om pv kommer att göra det, det är en annan fråga :) Ha en fin filmhelg!

Turtlan sa...

Finns fler som gillar action och dylikt häromkring...

Efter att vi hade sett en mer "konstig film" som jag hade hyrt så sa herr M.... Men så bra den var jämfört med sånt där amerikanskt som jag brukar titta på....

Jo då, så det kan gå hem med konstiga filmer också ;-)

All or nothing låter spännande. Den lägger jag på minnet (och kommer att glömma den och sen försöka förklara vad den hette *L* )

Fin filmhelg på er.

Elisabet. sa...

Eva: å, det låter underbart! Ja, jag tyckte den såg så annorlunda ut!

Turtlan: Fast jag hyser inga större förhoppningar och absolut inte om Mike leighs film .-)

(Adams revben tyckte han om .-)

Christina sa...

Låter som en filmhelg helt i min smak :-)
Pv kan väl omvändas, eller...?

Tankevågor sa...

Det här är filmer som jag också gillar....ÄVEN Nemo! :-)

Men nu fick jag ett tips för Avsked har jag inte sett.

Vi är nog ovanliga maken och jag för vi gillar samma sorts filmer.