onsdag 20 oktober 2010

Hmm ....


Med posten kommer ett stort brunt kuvert.

Avsändare är "Sahlgrenska Akademin" vid Göteborgs Universitet.

Till mig?

Kassörskan Nilsson?

Javisst!

Och jag öppnar och läser.

"För drygt 20 år sedan besvarade Du ett frågeformulär om luftvägsbesvär, astma och allergisjukdomar. För ungefär 10 år sedan gjorde vi en uppföljning med ett nytt frågeformulär och nu vill vi göra ännu en uppföljande undersökning."

Så står det.

Och jag, som älskar att fylla i frågeformulär och nästan pinkar på mig av glädje när någon från Statistiska Centralbyrån ringer och undrar om dom möjligen ..(längre hinnar dom inte .., "ja, gärna!" utbrister jag då) kan få ställa några frågor .., jag hämtar en penna, sätter mig vid bordet och gör mig redo.

Å, där är hur många frågor som helst.

Röker jag (nej) och så fall, hur många cigaretter per dag.

Har jag under det senaste året besvärats av andnöd? (nej).

Men så ändras frågorna .. nu ska man plötsligt uppge sin längd, sin ålder, sin vikt och sitt midjemått.

Dom tre första frågorna är lätta att besvara (ja, jag höftar lite på vikten .., antagligen blir den något lägre än vad den är .., men fem, tio kilo hit eller dit ...?), men så är det ju det är med midjemåttet.

Helt ärligt har jag inte kontrollerat mitt midjemått (finns där alls någon midja ..? det står att man ska mäta i navelhöjd, jahaja, det är alltså fler som inte hittar midjan ...) på de senaste femton åren och något måttband tror jag absolut inte finns i huset och leta ? ...nja, den frågan är nog inte så viktig, så den får vara.

Och så skuttar jag glad i hågen vidare.

Det går som en dans.

Men ..,. döm om min förvåning när jag ska försluta kuvertet och där hittar något vitt, pappersaktigt som tar emot.

Ojdå.

Vad är nu detta?




















Ett måttband!!

Ett typ-ikea-måttband!

Jo, jo ..., det var finurligt värre av den Sahlgrenska Akademin.., det måste jag säga.

Men .., drar man ner lite på vikten, så får man förstås minska på omfånget också, eller hur?

Och kanske lägga till lite på längden?

Bara lite, lite.

Det tycker ni också, ja?

Just det, precis vad jag trodde.

Och nu är kuvertet postat.

14 kommentarer:

Ulrika sa...

:-) :-) :-)

Du är knasig. :-)
Kram på dig!

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, det är ju iofs inget nytt ,-))

Ulrika sa...

Men du är alldeles perfekt precis som du är, knas å allt. :-)

Kram!

Elisabet. sa...

Ulrika: detsamma .-)
Stick-knasing.

Anonym sa...

Det kanske kan kallas för statistiska felmarginaler...

Jämnar ju ut sig...

Turtlan

Monet sa...

Jag tror att nästan alla gör som du. Lägger till och drar ifrån där det känns bäst. Om man inte har den helt perfekta kroppen, det ultimata BMI-värdet och getingmidja.

Såna där frågor ställs inte alls i Frankrike. Jo, en hjärtdoktor frågade mig diskret: "Känner ni till er vikt Madame?"

Bukomfång tycks vara värsta medicinska innegrejen i Sverige. Men det var fiffigt att skicka med måttband, det får jag säga:-)

Elisabet. sa...

Turtlan: haha .., ja, säkert!

Monet: vis av erfarenheten, kanske? Jag undrar hur många som har skrivit "har inget måttband hemma" i tidigare undersökningar .-)

Ingela sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ingela sa...

Jag fick ett brev av ett företag härom dagen, minns inte vad det hette, men det var Temo som hade bytt namn. De undrade så artigt om jag hade lust att vara med i nån slags permanent panel och få frågeformulär om lite av varje nu och då.

Nej tack, tänkte jag och kastade brevet i pappersinsamlingen. Ska jag leta fram det och faxa det?

Monica sa...

Vill sjukhus ha några säkra forskningsunderlag får de nog åka ut med måttbanden själva:-), du är rolig du:-).

Anita sa...

Haha, du är oslagbar, Elisabet!

Christina sa...

Du skriver för bra ;-)

anna of sweden sa...

Hahaha! Vilket härligt Elisabet-inlägg!
Fick du ihop ekvationen till slut?

Elisabet. sa...

Ingela: tror du inte att pv fick ett stort, vitt kuvert från Statistiska Centralbyrån också .., och senare på kvällen ringde någon upp från ett institut och ville höra (med HONOM!)vad han ansåg om tilltron till det svenska polisväsendet.

Åååå, det hade ju varit som gjort för mig! ,-)

"Ni kanske vill intervjua min sambo också?" sa han, men jag var ju minsann inte UTVALD, så det sket sig.

Skicka hit papperet Ingela!

Monica: men visst var det smart av dem att bifoga måttbandet!! Så genialiskt och någon har ju tänkt till .., jag lovar att folk har skrivit "hittar inget måttband" på tidigare enkäter.

Anita, Christina och Anna: ,-)

Nja, jag drog ifrån och lade till så där lagom .-)