onsdag 20 oktober 2010

Här kommer betygen ...



1. Joyce Carol Oates  - Älskad, saknad  (vilken recension ! jag blir rörd bara av att läsa den sista raden ....) får en 9:a.

2. Joyce Carol Oates - Blonde -  får en 7:a.

3. Karl Ove Knausgård - Min kamp - får en 6:a.
(Jag har verkligen tänkt över det där .., för Knausgård är ju så otroligt hyllad, men jag går inte och tänker på boken, så där som jag gör med bok nr 1. )

4. Torgny Lindgrens - Minnen - ja, det är ju helt obegripligt .., han är ju en av mina stora favoriter och ändå blir det bara en 4:a.
(Det finns avsnitt som är underbara, men i det stora hela gav den boken mig nästan ingenting.)

Just nu läser jag Jonas Jonassons "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Flera kvällar har pv legat intill mig och gapskrattat och läst om den gamle mannen som hoppar ut genom fönstret.

Själv tycker jag att omslaget är så enbarmligt fult (gult och rött tillsammans är inget för mig ..., och nä, just det, det ska väl inte spela någon roll när man väljer en bok, men det gör det bevisligen ..), så bara det har fått mig att ..., "njaaa, jag vet inte ...", men häromkvällen tänkte jag att .. .ja, ja, jag kan väl .. och till min förvåning upptäckte jag, efter att ha läst några sidor, att jag låg där under täcket och skrattade högt.

Ajabaja, vad var nu detta!

Men, men .., jag har inte hunnit så långt ännu.

Den blir nog sämre vad det lider, haha.

9 kommentarer:

Bert sa...

Men länken till din aktuella bok funkar inte.

Bara'så'ru'vet!

Elisabet. sa...

Tack Bert! Jag skippade den .., det blev bara krångel.

Torun sa...

Ska bli intressant att höra vad du tycker om den; jag kom inte igenom hela. Lite för vrålhurtigt - fastän jag gilla Paasilinnas liknande stil! Som sagt..

Kesu sa...

Med tanke på vad jag skrivit tidigare inser du ju att jag slurpade i mig hela inlägget på nolltid.

B har också fnissat förtjust åt hundraåringen med det fula omslaget. Han gav den fem av fem - och det gör han SÄLLAN. Jag har den nu i pocketformat OCH ljudboksformat. Den fick ju pris för bästa ljudbok på Bokmässan. Ack, ack, sicket lyxproblem. Vilken ska jag välja?

Fast först måste jag läsa boken om Facebooks grundare som jag precis börjat på. Såg filmen i förra veckan. Den var fantastiskt bra! Boken är också bra.

Elisabet. sa...

Torun: det låter hoppfullt ,-))

Kesu: lite svårt är det att skriva vad man tycker .., jag påverkas av superduperrecensioner och tänker att det måste vara mig det är fel på?

Men så bestämde jag mig för att hoppa.

Det är ju, till syvende och sist, jag själv som tycker ,-)

Anonym sa...

Jag gillade verkligen boken! Redan de två första sidorna fick mig att fnissa och läsa högt. ellem

Sven Teglund sa...

Tänk att vi upplevde samma sak kring Torgnys minnen! Jag brukar älska hans böcker men den här gav mig inget. Den var så spretig och höll inte alls ihop. Vissa saker bar, ja, men det mest intetsägande.
Synd!

Elisabet. sa...

ellem: jag läser den nu .., men har lite svårt .., vi får se ,-)

Sven: jag trodde dessutom inte det var möjligt .., han är ju min ..,. ja, närapå husgud.

Men se detta .., helt ärligt tyckte jag att det var väldigt mycket bara herr Lindgren .., och akademin och alla som han kände och ändå en slags vilja att vara så enkel.

Nä.

Den gick inte hem hos mig.

Kesu sa...

Ens egen läsupplevelse är aldrig fel. Och den är nog så värdefull som proffstyckarnas.